Tedsams blogg

Alla inlägg den 14 maj 2011

Av tedsams - 14 maj 2011 16:53


Idag när vi gick ut så regnade det, men efter en liten stund så höll det upp, så efter vår promenad fick jag för mig att vi skulle träna lite lydnad, Salzan och jag.

  

Vart då då , tro??? Jo jag hittade en asfalterad parkering som inte användes nåt speciellt idag.... så där började jag ställa upp allt som behövs för en elitlydnad. Och det är ju massor av grejor det.....


Men efter en stund hejdade jag mig... jag skulle ju inte träna alla moment, bara vissa av dom. Så jag klev runt där på parkeringen och tog bort lite koner och sånt... och då dåg jag dom...    


   

Alla dessa tusentals maskar som kämpade sig fram över parkeringen.... blääähhh... ni vet dom där maskarna som alltid dyker upp när det regnat. Men fy så äckligt det är när man inte ens kan sätta ner fötterna utan att trampa på en hel hög av dom.


Inte ens mina 37:or lyckades hitta tillräckligt med plats utan att trampa på minst en av dom....  och jag såg i en skräckvision hur Salza slängde sig ner på mitt Ligg-kommando... och hur jag sedan, när vi kom hem, fick sitta och plocka mängder av långa maskar ur pälsen på henne.     

  

Nej, jag var färdig att ge mig av därifrån närjag upptäckte att maskarna hade vissa stråk där dom krälade omkring....  övergångsställen för maskar antagligen. Så jag lyckades hitta en plätt där de var maskfritt... och där kunde vi träna en stund.

   

Och frånsett att jag inte tycker att jag får fram det där önskvärda tempot som hon hade förr, så skötte hon sig bra, lilla Salza. Men jag får väl sluta tro att det är en bordercollie jag har... hon hade ju nästan sånt tempo förr, men det kanske kan "skyllas" på hennes ålder. Nu är hon ju vuxen och lite mer stabil,

kanske det ger utslag på hennes tempo också.

  

Men våra "problem" kvarstår ju förstås. Dom har liksom inte löst sig av sig självt under denna långa tid då vi inte tränat alls.... märkligt...   


Fast det är inga stora problem... bara sånt som är skillnaden mellan 8:or och 10:or      Jag har ju aldrig haft några krav på 10:or för vår del, och då kan man inte begära att Salza av egen kraft ska prestera såna heller.

   

Fast nu är jag väldigt nöjd om hon presterar 8:or på kommande tävlingar.  Jag vet ju hur mycket dom tränar som har framgångar i eliten, och att vi då skulle lyckas.... med den nästintill obefintliga träning vi haft... det vore konstigt.

   

Men jag ska åka nånstans till "främmande plats" och tävla också. Det vore kul att få en objektiv bedömning av nån som inte alls känner oss.... 


Fast objektiv och objektiv... domarna är ju inte mer än människor, så helt objektivt kan det ju aldrig bli... men jag kan ju i alla fall hitta nån som inte känner oss.... och det är ju alltid något.

   

  

Men nu ska jag ägna mig åt en bok en stund.... hundarna är rastade och tränade och utfodrade... då känns det skönt att med gott samvete koppla av med annat en stund.


Hoppas ni har en trevlig lördagskväll framför er!    

   


  

  


  


Ovido - Quiz & Flashcards