Tedsams blogg

Alla inlägg den 6 maj 2011

Av tedsams - 6 maj 2011 09:10

  

Japp, då är vi hör då...  i storstan. Resan hit har Salza redan berättat om i sin blogg så den tänker jag inte orda om här. Förutom att jag måste säga att Salza är helt fantastisk att ha med sig....  lugn och stabil och inga som helst problem oavsett vad som händer   

  

  

Och så var det rapporten då....


Gårdagen började så här för hundarnas del....


 

Men sen såIlekte vi turister, Salza och jag. Vi är ju på Hisingen och har inte så jättelångt (allt är ju relativt, ångrar att jag inte tog med stegräknaren) till det område där Eriksbergsvarvet tidigare låg, så vi tog en promenad.

  

Och jag är helt fascinerad av hur hamnen runt Eriksberg har utvecklats...  


Massor av stora, flotta, nybyggda hus med stora inbyggda terasser ut mot hamnen....

   


Stora lyxiga hus mitt under den välkända Eriksbergskranen...

     

Nästan lite sydländsk touch tyckte jag....


 

Den här utsikten några tiotal meter från balkongen/terassen kan ju vara trevlig... även en mulen dag.....  



Fast Ostindiefararen såg väldigt mycket fräschare ut när de besökte Sundsvall för några år sedan....



Och gamla Eriksbergs Verkstadslokaler är bevarade mitt ibland alla nya, moderna byggnader.

    

 

Vi traskade omkring där nere i hamnen en lång stund och kikade på alla fantastiska byggnader. För dom är verkligen fantastiska.... påkostade så det skriker om det, och jag vågar inte ens tänka på hur många miljoner en lägenhet kostar.


Och där finns förstås en lång promenad längs med hela hamnområdet där man kan strosa och titta på allting. Och massor med restauranger och barer och ett par stora hotell...


Och.... rent och städat så man häpnar. Inte ett enda papper eller nåt annat skräp nånstans. Och det slår mig vart jag än går.... så rent och välstädat det är överallt. Jisses... det är annat än Sundsvall det... där växer det stora drivor med skräp vid sidan av alla gångvägar     


Och vet ni... här i området är det inskrivet i hyreskontrakten att man inte får ha lösspringande katter. Däremot finns det katter som rastas i koppel...


Och man ser inte en hundlort så långt ögat når.... däremot finns det massor av hundlatriner överallt där man går, och som sagt.... inga högar som folk kan reta sig på.

   

Och det finns massor av parkliknande grönområden där man kan njuta av en massa vårblommor och blommande körsbärsträd och andra fruktträd.


Bara 5 minuters promenad från det hårt exploaterade hamnområdet fanns den här oasen där man kunde traska omkring ganska så länge på olika stigar.


                 


 

Och på bilderna här ovan så är ju fotomodellen instruerad att sitta eller stå där hon är, men på bilden nedan så var det en spontan grej.... hon är sån Salzan... nyfiken som sjuttan      


   

I alla fall så turistade vi några timmar, Salza och jag.... och när vi sedan kom hem så såg det ut så här... i det här huset får hon ligga i soffan.    


 

  

Och så några bilder från närområdet, för de närstående som kanske är intresserade...     


 

   

  

Rent och snyggt och mycket prydligt....   och lätt att hitta bra ställen att rasta hunden... och så bara några minuter till både buss och spårvagn.


Och idag ska vi ut och åka spårvagn, Salza och jag. Vi får se om vi bara drar in till centrum och kikar runt där lite kanske, Göteborg är ju en fin sommarstad... 


Fast det är mulet och grått ute än så länge, men vi har lovats sol så småningom, så vi ligger nog lågt en stund till och ser om det klarnar upp lite så småningom.

  

Ungdomarna i huset är på sina skolor nu, så jag har lånat deras dator. Vi får väl se om det blir fler tillfällen till datorlån under helgen... i så fall kommer det nog fler bilder.


 

Ovido - Quiz & Flashcards