Tedsams blogg

Alla inlägg den 24 april 2011

Av tedsams - 24 april 2011 19:33

  

Jo då det blev en långpromenad, delvis i skogen. Jag vågar inte gå hur långt som helst i skogen eftersom jag inte är riktigt säker på vart jag kommer fram då. OM jag kommer fram nånstans alls, jag kanske bara kommer att virra runt där i evighet...


Näe, jag skämtar bara... lite.... Vi gick i alla fall en runda som jag känner till. Det fanns ganska så mycket snö kvar här och där inne i skogen, men det var svalt och skönt där.


När vi sen kom fram till bebodda trakter så var det inte lika svalt och skönt, solen har gassat bra idag, och det har varit rejält varmt.


Men vi knatade totalt 7,9 km, och det var inte så illa om man betänker att min kondis försvann långt i fjärran i samband med den där infektionen som jag har släpat på.


Gissa om jag kommer att ha träningsvärk imorgon?  Eller också inte.... jag brukar ju trots allt gå en hel del.

    

  

Så länge vi gick i skogen såg vi inte en människa. Vi hörde en hund som plötsligt skällde hysteriskt, men vi såg ingen. Och det är ju bra att andras hundar skäller, då vet man att dom finns där nånstans i buskarna...

   

   

Men det är märkligt... vi bor i en grop brukar jag säga, nerförsbacke hem varifrån man än kommer. Men idag lyckades jag med konststycket att gå de två första kilometrarna uppför, och sen när vi så småningom vände hemåt så fick jag knata på uppför i nästan två kilometer igen.... märkligt.   Fast sista kilometern var på plan mark som väl är, för då var jag trött.   

   

   

Massor av blåsippor såg jag i alla fall, och jag såg små musöron på en del björkar också. Nedrans så fort det går när snön och kylan väl försvinner...

   

  

Och så fick jag ett tack från en tant som vi mötte. Vi mötte henne mitt i en lång uppförsbacke i slutet av promenaden, och jag tog tacksamt chansen att stanna och sätta hundarna vid min sida och invänta att hon skulle passera oss.


När hon passerade oss så vände hon sig mot mig och sa: "Tack för att du höll ordning på hundarna, jag är jätterädd för hundar."


Sånt är man inte bortskämd med från hundrädda människor precis.     Fast det måste vara fruktansvärt jobbigt att vara hundrädd i såna här områden där det kryllar av hundar...  

    

Nu sover i alla fall hundarna gott, och det skulle kanske jag också kunna göra om det inte vore så att jag ska se på Mästarnas Mästare snart.  Jag gillar det programmet....     

  

   


Av tedsams - 24 april 2011 09:38

Det ser ut att bli en lika varm och solig dag idag som det var igår på påskaftonen. Vi hade besök här hela dan igår, och vi gjorde inte annat än åt påskamat och solade....    

  

Hundarna låg omväxlande i solen och i skuggan hela dan. Salza kröp ihop i skuggan under nån stol när det blev för vamt i solen, men Ibsen tassade in i hallen och la sig istället.

    

Det är svårt att tänka sig (tur att man glömmer fort   ) att det bara är några veckor sedan det låg massor av snö utanför dörren.


Det finns fortfarande ganska så rejäla snöhögar kvar här och där, och i skogen ligger det fortfarande snö kvar på många ställen, men det är ljuvligt att kunna ha dörren öppen, och kunna kliva ut och sätta sig i solen utan att behöva bylta på sig en massa tjocka kläder först.   

  

   

Idag smider jag planer på en långpromenad med doggsen..... i skogen. Det kan vara lite vågat tänkt, för där jag tänkte gå är det stora träd och mycket skugga, så det kan ligga en hel del snö kvar där.  Men jag tror att jag ska testa i alla fall.....


Nu är det ju gassande varmt på alla gångvägar, i skogen lär det vara betydligt svalare. Man ser på hundarna att dom inte anpassat sig till värmen ännu...

     

   

I alla fall så slog det mig igår att vi bor i ett märkligt bostadsområde. Just här, i den här föreningen, finns det 201 lägenheter, och det bor många barnfamiljer här.  Och visst är det några barn ute och leker här, men det är ett tyst område. När vi satt ute i går eftermiddag, så slog det oss att det var så tyst.


Visserligen satt nog alla ute i solen och mådde bra, men barn brukar ju alltid höras och synas oavsett vad dom gör. Men det är tyst och stilla här.... trots alla människor, hundar och katter.

   

Där jag kommer ifrån brukade man ha påskbrasor, och även valborgsmässoeldar. Och man smällde smällare både på påsk och på valborg, allra mest på påsk.  Nu är ju visserligen smällare förbjudna, men det finns ju sätt att kringgå det.....  men inte en smällare hördes igår, ska bli intressant att se om det blir likadant till valborg.


Men det är märkligt att det är så tyst och stilla en sån här helg, i ett område där det trots allt bor en sån massa människor tätt, tätt inpå varandra.....     

   

    

Nu är det bara 1½ vecka kvar tills vi ska åka till Göteborg, Salza och jag. Det ska bli kul tycker jag...    


Visserligen är det ju alltid skönt att komma hem till den egna sängen och allt sånt där när man varit borta, men med minsta lilla tur så får vi hyfsat bra väder den veckan vi är borta, och då kan vi hitta på både det ena och det andra. Fast det får gärna vara lite dåligt väder på våra resdagar, då vill vi inte ha det så himla varmt.

   

Vet ni att det tar mellan 7 och 8 timmar att resa med tåg härifrån till Göteborg? Under förutsättning att det inte blir några förseningar alltså....  det är ganska så många timmar att sitta på ett tåg. Tråkigt.....

  

Inte kan jag läsa och inte kan jag lösa korsord, jag kan inte göra nåt alls förutom att sitta rakt upp och ner och hålla blicken framåt....


Jag tillhör nämligen de där människorna som blir vidrigt åksjuka på X2000-tågen....    

   

Jag blir åksjuk när jag åker bil också, men aldrig när jag själv kör förstås. Och vanliga tåg, inte X2000 alltså, går hyfsat bra, men just X2000 är vidrigt.

  

Åksjukepiller är ett måste, och då blir jag trött och dåsig.... och en anings illamående trots pillren.... men det är ju bättre än att försöka åka utan piller alls. 

   

När jag först upptäckte det här så vågade jag nästan inte säga nåt för det kändes så mysko att bli åksjuk på ett tåg. Men sen så upptäckte jag att vi är många med samma problem, och då blev det lite mer tillåtet att berätta.


Jag åkte periodvis ganska så ofta mellan Göteborg och Stockholm när jag jobbade, och då hände det att jag i brådskan glömde ta åksjukepiller, och dom resorna var inte roliga, det kan jag tala om.     

  

Men nu ska jag försöka komma ihåg att inhandla såna där piller....  

    

   

Nu ska jag gå ut och sätta mig i solen en stund i alla fall, det gäller att samla krafter till den där långpromenaden lite senare    

  

  

Hoppas ni har en riktigt trevlig, solig påskdag!!!     

    


Ovido - Quiz & Flashcards