Tedsams blogg

Alla inlägg den 17 april 2011

Av tedsams - 17 april 2011 08:18

  

Jag letar inte ursäkter för att det gick åt skogen igår. Jag säger inte att Salza mår dåligt bara som en ursäkt för att vi klantade till det.

   

Jag misstänker tyvärr att hon gör det... mår lite dåligt alltså. Inte så där akut dåligt, men att hon inte känner sig så pigg och alert som hon borde göra. Hon har stunder då hon gnistrar till och är som "vanligt", men dom är korta och sällsynta. Dessemellan är hon slö och loj tycker jag....  och dom perioderna är sjuttan så mycket längre än dom där hon är piggelin.

   

Det blir väl till att slänga ut ett antal 1000-lappar på diverse undersökningar hos vetten förstår jag. Jag kan ju bara hoppas att dom i så fall hittar nåt, så att hon kan få hjälp att bli lite piggare igen.


Det är nog inte nåt roligare att vara hund och må dåligt, än att vara människa och må dåligt.   

  

   

Men nu behöver jag ju inte fundera över några fler tävlingar i alla fall. Nu måste jag avvakta och se vad som händer.


Liiiite tråkigt är det förstås, jag var faktiskt lite sugen på att tävla igår.... egentligen... längst där inne nånstans... så tycker jag ju att det är kul att tävla.

   

   

Men det är svårt att veta... igår eftermiddag var vi ute en ganska så lång stund. Och hon snusade och undersökte som vanligt. Ibsen springer ju, han... men Salza ägnar sig åt dofterna som  finns.


Och när vi kom hem fick hon ett spel... rusade omkring med leksaker och var hur piggelin som helst. Och när hon gör så, då funderar jag på om hon kanske helt enkelt är understimulerad.


Om hon blir så där slö bara för att det händer alltför lite i hennes liv numera? Det har ju blivit en stor skillnad sedan vi flyttade, kanske är det helt enkelt en reaktion på det?

  

    

Hon har ju hela sitt liv varit van vid mycket aktivitet. Mycket träning, många skogspromenader och en stor trädgård att röja runt i. Dessutom var det i trädgården vi lärde in alla moment hon kan... en hel del träning i stort sett varje dag, till skillnad från nu då det blir nästan veckor mellan varje tillfälle eftersom det är mycket krångligare att träna nu. 


Nu blir det några promenader per dag, på gångvägar eller i bästa fall i små skogsdungar, och dessemellan mycket tid då hon förväntas vara passiv.

  

Jodå, de flesta hundar har det kanske just så som hon har det... men eftersom hon tidigare vants vid annat, så kanske hennes (våra) förändrade förhållanden kan få den effekten... vad tror ni???

    

Fast.... har hon tråkigt till vardags så borde det ju vara kanonkul när hon väl får göra nåt....    

  

Ja, jag åker nog på det där veterinärbesöket i alla fall...      

   

  

Men idag är det söndag och då blir det inga veterinärbesök hoppas jag.  Jag ska åka till bibblan och låna lite böcker har jag tänkt mig. Jag har inte nåt att läsa och det är tråkigt.  Dom har öppet på söndagar också, det är ju bra....    

   

  

Och så måste jag in på IKEA och köpa en lampa, en speciell sorts lampa till belysningen i badrummet. Himla dumt med såna där specialgrejor som bara finns på ett enda ställe....    

   

   

Förresten... jag köpte schampo till hundarna häromdagen. Har länge slarvat och använt sånt där billigt som man köper i mataffären, och det är ju inte så bra hur länge som helst. Nu fick Ibsen ett som var lämpligt till hans päls och Salza ett som passade hennes päls. De har ju liksom motsatta sorters pälsar de där två....

   

Och Salzas skulle vara "utredande"... ni vet... lätt att reda ut torvor och så. Och det var det faktiskt...  sedan hon var torkad och klar så var det bara att lätt plocka bort stickor och pinnar, och torvor hittade jag inga alls.    

  

Men idag tänkte jag egentligen klippa henne, men vi får se hur det blir. Jag ska nog prioritera att åka till bibblan, och sen får vi se om lusten faller på...

   

  

P.S Igår såg jag ännu fler vitsippor... hurra!!!

   


   

    

Ovido - Quiz & Flashcards