Tedsams blogg

Alla inlägg den 16 april 2011

Av tedsams - 16 april 2011 14:25

Ja, det som nyss hände var att datorn låste sig och ett lååångt inlägg här i bloggen försvann innan jag hann spara det.   

  

  

Men det jag egentligen syftar på var att även jag kan påverkas mot min vilja, eller omedvetet eller vad man nu ska kalla det.    

   

  

Vi åkte ju till den där tävlingen idag, Salza och jag. Vi kom i sista minuten eftersom det blev ett missförstånd här hemma på morgonen och Salza nästan kom för sent hem från morgonpromenaden.


Men vi kom i tid i alla fall, och när vi väl kom dit så hade alla i eliten samlats och vi lottade direkt.

  

Sittande i grupp gick bra....  det var ett våldsamt babblande bland några av de andra när vi stod gömda, men ibland är det ju så. Jag föredrar alltid att stå tyst, och försöker dessutom att inte alls lyssna, men man står ju ganska så ihopträngda så man kan ju inte undgå att höra vad som sägs. 

   

Men sittandet avklarades, Salza satt som ett litet ljus, och sedan var det dags för liggande i grupp. I eliten lägger och sätter man ju hundarna en och en, och det var fyra hundar före oss (och en efter) som skulle lägga sig på kommando, men det gick bra för vår del.

   

Sedan stegade vi iväg bakom det där skjulet igen. Och då vidtog vilda diskussioner om vem som hade vilket kommando när hundarna sedan skulle sättas upp. Sitt, Sätt, Fot, Åsitt... och allt möjligt pratades det om.

  

Och jag försökte min vana trogen att inte bry mig. Men lyssnar gör man ju trots allt... vilket sedan visade sig.


Några av de tävlande var oroliga och pratade hela tiden om vad grannen hade för kommando och hur högt kommandot brukade sägas och sånt där dravel...   jag försökte som sagt att inte lyssna.


Tiden var i alla fall till slut ute, och vi skulle återgå till hundarna. Alla låg snällt och jag såg att Salza tänkte "byta skinka" som hon gör ibland när jag är på väg tillbaka mot henne, men hon ångrade sig och låg kvar.... kanonbra!!! Jag har faktiskt korrigerat henne där, kanske det gett reusultat....    


Ja, strunt i det... vi ställde upp bakom hundarna och allt var lugnt. Salza låg där hon låg... och jag VET att hon ligger stilla tills jag säger nåt annat.


Vi klev fram till hundarna och hon låg tryggt kvar..... då... precis när tävlingsledaren säger till föraren bredvid mig att sätta upp sin hund, då greps jag av tvivel.


Och mycket tyst och försynt säger jag "Stanna" till Salza som ligger där så snällt.... VA?? sa hon... är det jag nu?? och så sätter hon sig upp.

  

  

Japp... så är det. I just den situationen ligger Salza lugnt och tryggt tills matte säger nåt annat.  Och matte har hittills i alla år alltid sagt Sitt! i den situationen.... idag sa matte inte det, men är man lärd att ligga tills matte säger nåt, då gör man så.... även idag.

  

   

Kan ni förstå hur jag kan bli så urbota dum att jag låter mig påverkas av det där babblet som försiggick bakom skjulet??? För det var ju det jag gjorde....  lät mig påverkas av att flera av de andra var nervösa, trots att jag VET att jag i den situationen kan lita på min Salza.

  

Jaja... man blir tydligen aldrig för gammal för att överraska sig själv..    

Nu missade vi 4 poäng och det var ju inte hela världen....

  

     

Vi har ju inte tävlat på 1½ år nu, och jag hadenästan glömt....  Glömt hur vissa elittävlanden låter. Jisses så mycket synpunkter och tyckanden och åsikter dom har... vissa alltså, inte alla som väl är.


 Stackars den som är tävlingsledare för den klassen....


Medan vi väntade på att klassen skulle starta så stod vi och tittade på hur tävlingsledaren gjorde iordning planen... och jestanes så många åsikter det fanns.    

  

    

Och jag tror att dom underskattar sina hundar, i all synnerhet de som har kvalat in till SM..... Jag tror att om hunden är ordentligt genomtränad så spelar det ingen roll hur planen är upplagd, och visst är väl förhoppningsvis en SM-hund ordentligt genomtränad?


Men visst... vissa saker kan göra att det blir svårare, men det är ju lite kul tycker jag....  Det är en liten utmaning, och det blir även lite utslagsgivande när det gäller att se vem som tränat varierat och fantasifullt.  

    

  

Jaja, man är som man är, och det är svårt att ändra på det. Det är i alla fall fascinerande att lyssna till hur diskussionerna går...

    

   

Och hur gick det för oss på tävlingen då?


Åt skogen kan man enkelt uttrycka det.     Det finns säkert förklaringar till det också, men jag har egntligen bara två saker som jag tror kan vara anledningen.

    

   

Salza ville inte idag...  hon var pigg och alert när vi värmde upp som vi brukar, men när jag ställde upp för att gå in på planen så kände jag att hon inte var med.


Fria följet började med Språng marsch, och Salza slocknade totalt. Hon har ALDRIG förr på någon tävling sackat efter på fria följet, men idag gjorde hon det ganska så direkt. Efter språng marsch kom Vanlig marsch, och inte ens då var hon med.... så jag bröt där.   

  

Det finns mycket jag skulle kunna skylla på, men jag tror ju inte på det där med att hitta en massa mer eller mindre märkliga anledningar till att det inte gick så bra.


Jag tror helt enkelt att hon är för dåligt tränad. Inte konditionsmässigt, men lydnadsmässigt. Hon är ju en sån hund som går bättre och bättre ju mer man pressar henne, hon brukar aldrig slockna och tröttna även om vi kör länge och tråkigt.


Men de senaste 18 månaderna har hon lufsat omkring som hon velat... inga krav annat än ren vardagslydnad, och hon har "förvildats" helt enkelt... och glömt att lydnad är kul.   

   

   

Eller också är hon inte helt frisk.   Ni vet ju att jag har ju funderat i dom banorna på senaste tiden eftersom jag tyckt att hon varit låg och trött. Jag får nog undersöka det där....  det är inte alls likt henne att bete sig som hon gjort idag.


Vi stannade och tittade på några andra tävlanden också, och då satt och låg hon bara vid mina fötter, inte speciellt ansträngande. Men när vi sedan kom hem så  kurade hon direkt ihop sig och sov... och där har hon sedan legat och snarkat i ett par timmar nu.... inte alls likt henne.    

   

       

Solen skiner och det är fint väder, och även hos Salza borde livsandarna vakna till liv efter den långa vintern tycker jag. Men jag får nog slå vetten en liten signal på måndag tror jag.... 

  

Sjuttan också, först Fabian och nu Salza.... och så jag då, som inte alls är bra ännu... lika bra att gräva en megastor grop och putta ner oss alla tre i den tror jag.    

   

   



    


  

   


Ovido - Quiz & Flashcards