Tedsams blogg

Alla inlägg den 12 april 2011

Av tedsams - 12 april 2011 14:42

Ja, fobier har jag ju några.... men det är lyckligtvis sällan jag utsätts för någon av mina fasor.


En av fobierna är ormar.... och såna träffar man ju sällan på, som tur är. Går jag in i ett terrarium... ni vet såna där stora där man går omkring och ser jätteormar bakom stora glasfönster...  då ökar pulsen och jag börjar kallsvettas. Har försökt ett flertal gånger, men jag får alltid gå ut efter några minuter.


MEN... jag har faktiskt tagit i en orm en gång. Med den allra största självövervinnelse klappade jag på en orm vid ett tillfälle när vi var på ett sånt där ställe. Men den ormen var stilla och lugn, det är det där krälandet som dom har för sig som är det allra västa tror jag.


Och jag mår dåligt bara av att se en sån där stor slingrande hemsk orm på TV också...  knäppa jag....     

  

  

Och så har jag svårt för trånga utrymmen. När vi var i Spanien för många år sedan så gick vi ner i en jättstor grotta. Den var verkligen STOR, det fanns trappor och gångar och längst ner var det en stor sal där man ibland hade konserter....  


Jag tänkte faktiskt inte på att jag nog inte skulle gilla den där grottan, den var så himla stor, så jag tassade med det övriga sällskapet ner.


Jag överdriver inte ett dugg när jag säger att jag höll på att svimma flera gånger, trots att grottan ar så stor. Men jag visste ju med mig att vi var långt nere i marken.... . När jag med möda tagit mig upp på "vanlig" mark igen så var jag genomsvettig och kritvit i ansiktiet och både armar och ben skakade... usch.


Och om jag ser nåt program på TV där som utforskar grottor så får jag nästan panik bara av att se programmet.  Om dom dessutom dyker ner i grottor fulla med vatten, då svimmar jag nästan vid tanken på vad dom gör. Jag avlägsnar mig snabbt från TV:n om det visas nåt sånt.   

   

  

Och så har jag en fobi till, har jag upptäckt på senare år. Och det är biltvätten....


Jodå, ni läste rätt... biltvätten.    Dom där tvättarna som är helautomatiska och där man sitter kvar i bilen när den tvättas.... och nu när jag skriver det här så slår det mig... kanske har det att göra med min fobi för trånga utrymmen?


Jag upplever det som att jag är instängd i bilen och helt utlämnad åt de där galna borstarna som far omkring överallt. Det spolar och det svischar och det sprutar vatten överallt...  och där sitter jag instängd och kan inte annat.  


Jag ser ju inte ens ut genom fönstren, där rinner det ju en massa tvättmedel och andra mystiska saker.

  

Tänk om dom där grejorna får för sig att helt plötsligt bara knyckla ihop bilen... och mig?  Eller trycka ihop den uppifrån...? Eller om alltihop plötsligt stannar av mitt uppe i alltihop så att jag inte kommer ut?   


Näe, biltvättar gillar jag INTE. Fast jag genomled en idag i alla fall...  men vete sjutton om jag inte hellre går till tandläkaren än stänger in mig i en biltvätt. Fast det är ju under förutsättning att tandläkaren inte kostar mer än biltvätten då förstås...     

   

    

Jaja, nu är Fabian tvättad i alla fall, och faktiskt också städad.   Kurt hjälpte mig så det gick lite fortare, och det fanns en hel del som samlats i den där bilen under hela långa vintern. 


Synd bara att tvätt och städning aldrig varar nån längre stund när det gäller bilen...    

  

Nu ska jag bara försöka få rent de där fällarna som legat på hundarnas plats i bilen hela vintern också. Dom ser inte så smutsiga ut, men jag kan tänka mig vilka mängder av grus och hundhår det finns där.    

    

   

Hoppas ni haft en bra dag och sluppit känna er instängda...    

   



Ovido - Quiz & Flashcards