Tedsams blogg

Alla inlägg den 11 april 2011

Av tedsams - 11 april 2011 18:49

  

Här väntar och väntar och väntar man på våren under hela lååånga vintern... och så kommer den lite sakta tassande.... och då kommer också de här eländena:


   


Pollen alltså.... inte konstigt att näsan rinner och ögonen kliar... 


Däremot tycker jag att det är konstigt att man ska behöva bli allergisk på gamla dar.... det är de senaste åren som jag blivit sån... har aldrig varit känslig för pollen förr.   

  

Jaja...  tur att jag har nåt att klaga på i alla fall....    

   

   

Men en liten bort på den där snöfria biten hittade vi årets första tussilago....


 


Ser ni den ensamma stackarn där vid Salzas tass? Fast när vi sedan satt oss i bilen och var på hemväg så såg jag MASSOR av tussilogo i en solig vägslänt.... men då hann jag inte stanna och ta nåt kort.   

    

   

För övrigt har dagen bjudit på en mindre trevlig överraskning....


Min Fabian har ganska så länge haft nåt oljud för sig.... nåt som jag inte har kunnat lokalisera. Så förra sommaren nån gång var jag till en bilverkstad iTimrå och bad honom provköra bilen och lyssna, och försöka ta reda på vad som orsakade oljudet.


Men farbrorn på verkstan provkörde bilen och sa att det inte var nåt konstigt. Bilen var ju gammal nu, och även om den var fin, så är det ju så att gamla bilar kan låta lite här och där.


Dum som jag var så köpte jag det, och har alltsedan dess försökt bortse från det där oljudet. Men nu har det tillkommit ett annat ljud som jag blev bekymrad över. Så idag åkte Kurt till en bilverkstad här i stan och bad dom lyssna. Och där visste dom direkt vad felet var....


Men det var inte det nya ljudet som dom tyckte var alarmerande. Det var det gamla oljudet som dom reagerade på.... det där, ni vet, som inte var nåt att bry sig om.... och därför ska Fabian in till dom på torsdag, och jag blir en STOR slant fattigare.   Vad det nya oljudet beror på vågar jag inte ens tänka på....

   

Jäkla bilmekaniker i Timrå som lurade mig....   och så visste jag väl att jag inte skulle köpt den där resan till Göteborg, dom pengarna hade jag behövt till Fabian nu.    

    

  

Men jag gjorde i alla fall ett smart drag som bad Kurt åka till bilverkstan. Det är väl ingen större hemlighet att det ofta är lite svårt att bli tagen på allvar när man är kvinna och ska besöka en typiskt manlig värld....    och just nu kändes det ganska så jobbigt att ta den striden.... så Kurt åkte.

  

Och han har vissa talanger som inte jag har, så det hela slutade med en liten kompromisslösning som sparade bortemot 3000:- åt mig....  och det är jag förstås himla tacksam för.   

   

  

Salza är säkert nöjd med sin dag i alla fall. I morse när husse skulle hämta tidningen så passade hon på och fick sig en liten kattjakt på gården. En sån början på dagen är säkert en höjdare om man är en Salza.   

  

    

Men lite senare när dom var ute så förvånad hon faktiskt husse... åt det positiva hållet. Husse och hundarna möter ofta en öldre herre som är ute och rastar sin hund vid samma tid på morgonen. Och det är en liten tik som är lika gammal som Salza.....


I går fick Ibsen hälsa på henne, och idag när dom möttes så var både våra hundar och den andra hunden lösa.


Husse "varnade" den andra hussen för att Salza kan var lite bitsk av sig mot andra tikar som kommer för nära, men han tyckte att hans tik nog tålde det om det skulle hända, så de lät bli att koppla hundarna.

  

Och Salza förvånade som sagt sin husse. Hon lät sig undersökas av den andra tiken, och den tiken lät i sin tur Salza sniffa både här och där.... allt försiggick lugnt och stilla och inte ett morr hördes.


Ibsen blev lite för burdus vid ett tillfälle och den främmande tiken sa ifrån, men frånsett det så gick allt komplikationsfritt.

  

Och det är lustigt att se sånt där. Salza uppför sig helt OK om bara den andra hunden är lugn och sansad. Vid minsta tecken på upphetsning eller provokation så tänder hon på alla cylindrar.... 


Men den här tiken ger ett väldigt stabilt och sansat intryck, och det tycker tydligen Salza också.... och då går det bra.     

    

  

Vi har haft strålande sol idag, och det har varit varmt ute.... och jag äter fortfarande antibiotika och får inte vara i solen mer än nödvändigt. Tur att jag får vara i skuggan och titta på solen i alla fall....     och på alla vårblommor som börja sticka upp här och där i vår rabatt (dom som överlever katternas toalettbestyr alltså) .... härligt!!!    

  

  


Ovido - Quiz & Flashcards