Tedsams blogg

Alla inlägg den 10 april 2011

Av tedsams - 10 april 2011 09:09

Ja för en hund som i vanliga fall kan sätta sig och kissa precis överallt, så beter sig Salza lite märkligt just nu.    


Hon kan utan vidare sätta sig mitt på en trottoar, eller mitt på ett övergångsställe, eller mitt på en lydnadsplan mitt i ett lydnadsmoment när vi tränar... ja, hon verkar inte alls vara så nogräknad när det gäller lämpliga ställen att kissa på.   


Men just nu har hon gått i kiss-strejk.

  

Vi har ett ställe där hundarna kan få snabbkissa, och då behöver vi inte ta på oss och gå ut med dom när dom ska göra den där första, tidiga, snabba morgonkissen eller den sista kvällskissen.

  

Där har dom snabbkissat hela vintern....  men nu när snön försvann där så vägrar Salza att kissa där.     

  

Ingen makt i världen kan få henne att kissa där nu. Och hon går helst inte ens i närheten av stället heller.


Och den som känner Salza vet att tvång är nåt som absolut inte funkar på henne. Hellre dör hon än att hon kissar där, där hon dagligen i ett flertal månader har kissat.

  

   

För Ibsens vidkommande duger stället lika bra nu, men inte för Salzas del. Och det är inte nåt "osmakligt" ställe heller... samma underlag som på alla andra ställen där hon glatt kissar när vi är ute.


Skillnaden på Ibsen och Salza är ju visserligen att den ena står och kissar, och den andra sitter... men som sagt... underlaget borde inte verka avskräckande för Salzas del heller.

   

   

Ja, världen är full av stora mysterier...    Nu är det inte så himla jobbigt att gå ut med henne så att hon får kissa, men det hela är förbryllande tycker jag.

   

  

I går ägnade vi oss åt lite kaffesök igen.  Jag gjorde ett misstag och gömde en bomulls-pad  med kaffedoft i bokhyllan, mellan två böcker på andra hyllan nerifrån.


Lätt som en plätt, sa Salza och tog den på tre sekunder.  och då hade jag ändå gått omkring i rummet och försökt avge vittring både här och där just för att hon inte skulle få det så lätt... men... tja... är man duktig så är man...    

  

   

Sen gömde jag en doft-pad längst fram i tån på en av skorna som stod på skohyllan i hallen, och då fick hon jobba lite.

  

Hon lokaliserade rätt område ganska så direkt, men hon hade problem att hitta exakta stället. Hon sniffade runt rejält och då fick jag också ytterligare en påminnele om lättlärda Salza.


Bredvid hatthyllan står det en garderob. En exakt likadan som den där jag gömde glasburken med kaffe häromdagen.


När Salza hade letat i området runt och under och över skohyllan en stund, utan att hitta exakt rätt, så vände hon sig resolut mot garderoben och krafsade på den dörren.


Förra gången hon letade hade det ju funnits bakom en sån dörr, och nu luktade det säkert minst lika mycket vid hallgarderoben som det gjort när jag hade gömt glasburken i den andra garderoben.

  

Jag öppnade garderobsdörren utan att säga nåt, och hon röjde runt där inne en stund, sedan återgick hon till att leta utanför.

   

Och med ytterligare lite möda så hittade hon rätt sko och stack in nosen i skon där doft-paden fanns.   

  

  

Det är himla kul att se när hon jobbar med sånt där.   Jag önskar bara att jag hade några bra ställen där det var lämpligt att hålla på med såna här övningar.  Bra ställen här hemma alltså.... går vi ut så finns det ju hur många ställen som helst, men det kan vara bra att kunna göra sånt här när man av nån anledning inte vill/kan/orkar gå ut också.

  


Nu önskar jag er alla en trevlig söndag. här ska det bli regn sägs det, men ännu har det inte börjat....

   



Ovido - Quiz & Flashcards