Tedsams blogg

Alla inlägg den 21 mars 2011

Av tedsams - 21 mars 2011 11:29

  

Var ju tvungen att prova... idag också. Men var gör man det då?? I en 3-rumslägenhet.... provar det där med kaffe-sök alltså... ???


Salza har varit ute på morognrastning, sprungit sin vanliga runda på löpbandet och så slappat medan jag sprungit fram och tillbaka till tvättstugan i några timmar... sen tyckte jag att det var dags för henne att visa husse o Ibsen vad hon lärt sig i helgen.


Jo, eftersom jag aldrig väljer den lättaste vägen till något, och inte heller tycker att Salza ska ha det för lätt,   så väljer jag sovrummet som sökområde.


Där ligger visserligen hennes alla hennes leksaker, de där som hon har lärt sig namnet på och som hon är van att hämta och lämna till mig, men som sagt, varför ska man göra det lätt för sig... eller för sin hund.    

  

   

Hon får nosa på sin "smeller" och sedan får hon gå lite åt sidan så att hon sedan inte ser var jag ställer kaffeburken med locket på.


Och nu när jag berättar hur jag la upp det hela så inser jag att det nog var himla svårt....     

   

  

I alla fall så syns det tydligt på Salza att hon direkt vet vad hon ska göra. Hon tassar in i sovrumet, snusar omkring lite, får syn på sin Vovve, tar upp den i munnen men släpper den genast. Tassar vidare och undersöker både här och där, får syn på Zzzzebran, tar upp den i munnen men spottar genast ut den och fortsätter att söka.


Jag står hela tiden tyst och stilla i dörröppningen och hon söker vidare. Snusar överallt i sovrummet, närmar sig stället där burken är gömd, snurrar runt där ett tag, men överger stället för en kort stund.


Gör en ordentlig genomsökning av bokhyllan som står nån meter från kaffeburken, söker både högt och lågt i bokhyllan, men söker sedan vidare och närmar sig åter rätta stället.  Och efter lite snuffande så hittar hon burken med kaffepulvret i.... och matte förstärker och belönar förstås...  duktig liten Salza.   

  

  

Det var nämligen inte nog med att hennes älsklingsleksaker låg på golvet där hon skulle söka, jag hade också satt på locket på burken med kaffepulvret. Så gjorde jag inte när vi tränade under helgen.... 


Då fick hon söka reda på en bomullspad som var omsorgsfullt indränkt med kaffedoften.... nu var det en glasburk med pulver i, och dessutom med locket påskruvat.  Inte alls så som vi tränade, men antagligen var det kaffedoften (hennes "smeller") som fick henne att komma ihåg vad som förväntades av henne.

   

   


Synd att huset såldes... där hade vi en hel, stor källarvåning som var som gjord för diverse sök-roligheter, i en 3:a är som sagt utrymmet begränsat.... men man kan väl inte ha ett helt stort hus stående, bara för att träna hund i förstås.   


Men jag har en plan..... det är ju lite svårt att söka ute nu, bara massor av snö överallt... men tills det blir barmark och framkomligt i buskagen så har jag som sagt en plan.


Ska bli spännande aatt se om det funkar så som jag tänkt mig...     Ni vet, idéer har jag ju alltid, sen gäller det att dom är genomförbara också.    

   


Hoppas ni har en trevlig vecka framför er!!

  



Ovido - Quiz & Flashcards