Tedsams blogg

Alla inlägg den 20 mars 2011

Av tedsams - 20 mars 2011 18:36

  

Och en trött matte... och detta trots att det väl egentligen är hunden som har jobbat mest och borde vara den som har anledning att vara trött.


Vi har ju varit på kurs i helgen, och det tar på krafterna     Inte vet jag varför , men trött blir man i alla fall.


Salza har fått jobba en del, så hon har all rätt att vara trött. Men jag har ju bara varit den som har sett till att hon fått möjlighet att göra övningarna, så jag borde inte vara så trött, men det är jag.   


Det tar tydligen på krafterna att vara koncentrerad i två hela dagar, i alla fall för såna som jag som annars är van att bara flumma omkring.

  

  

Vi har varit på en kurs som handlade om preparatsök, och det var både intressant och kul...    

  

Salza ska bli en kaffehund...    Vi skulle välja ett preparat av någon sort som vi skulle träna med, och jag valde kaffepulver.


De flesta hade valt the, några hade valt kryddor av olika slag och en hade valt kantareller, så det var lite blandat.


Men det spelar ju ingen roll alls vad man valt för något, man lär ju hunden att känna igen just det preparatet man valt, och vad det då är för något, är som sagt oviktigt.  


Med facit i hand så skulle jag kanske valt något som var lite mindre "smuligt", men strunt samma, det går nog bra det här också.


För vår del gör vi ju sånt här enbart för att det är så bra hjärngympa, och så spännande att hålla på med, och då kan man ju välja vad som helst.

  

   

Grejen är att hunden ska lära sig att söka efter, och markera när den hittar just "vårt" preparat, och då gör man som man alltid gör när man lär in något nytt.


Börjar enkelt och gör det svårare allteftersom hunden lär sig... och så delar man även här upp saker och ting ordentligt och lär in en sak i taget.


Man lär först hunden att känna igen preparatet, sedan att söka upp det, så småningom söka även bland andra dofter och preparat, och så småningom väljer man hur man vill att hunden ska markera sitt fynd, och så lär man in markeringen.


Sen sätter man ihop alltihop....   lätt som en plätt... eller??     

  

Men det är en hel del saker att tänka på som man lätt kan missa vid första påseendet. Men vi hade en erfaren instruktör, så vi fick  en hel del "tänk-på"-råd med oss.


  

Det verkade faktiskt som att alla hundarna tyckte att det var superkul. Dom hann lära sig att lära sig känna igen sitt preparat, och att hitta det när vi gömt det.


Men vi hann ju bara med grundläggande övningar förstås.... och det där med markeringen hann vi bara testa lite, det är ju liksom det sista man lär in, och man hinner inte klart på två dagar, även om våra hundar var duktiga.    

  

  

Men Salza är en duktig sökhund, och hon tycker att det är kanonroligt, det syns verkligen på henne. Och nu jobbade vi inomhus i en gammal skola, och i sån miljö har hon aldrig jobbat förut. Men det märktes inte alls... hon klev omkring bland kvarlämande möbler och kartonger och skåp av alla de slag, och letade som om hon aldrig gjort annat.

  

När vi kom dit så blev jag lite bekymrad för det låg massor av skräp överallt på golven. Papper, pennor, bitar från diverse skumma saker, skruvar, gamla kvarglömda sockar och skor och sånt... och kritor och tygstycken och gud vet vad.


Jaha, tänkte jag, nu kommer hon att springa runt och hämta upp allting sånt och lämna det till mig, istället för att leta efter sitt preparat.    


Men uj så fel jag hade.... hon brydde sig inte alls om allt som låg på golven, hon letade energiskt efter det som hon skulle leta efter, och hon jobbade bra tycker jag. Men jag är ju som vanligt partisk förstås...    


Men jag är ju ganska så krävande av mig.... och även efter mina mått mätt så skötte hon sig bra... så då var det nog kanske ganska så bra.    

  

   

I alla fall så var det en trevlig och bra kurs, och både Salza och jag tackar för att vi fick vara med!    

  

  

Men man blir som sagt var trött.... att Salza är trött som har jobbat hårt med sin nos, det ör ju inte så konstigt, men jag borde ju ha lite ork kvar tycker jag.


Men å andra sidan så kvittar väl det en söndagskväll, då har man kanske rätt att bara slappa....

   

  

Ovido - Quiz & Flashcards