Tedsams blogg

Alla inlägg den 17 mars 2011

Av tedsams - 17 mars 2011 07:42


Ja, med hundar menar jag... så olika dom är.  Här i huset så har vi ju matgalna hundar, och i väntan på maten så kan det, om hundarna får bestämma, bli rena kaoset.


Nu får dom ju inte bestämma, men den stora svarta har inte så lätt att bemästra sina hungerskänslor när maten står på svällning.


Salza har ju den där av-knappen... hon kan koppla av på ett helt annat sätt än vad Ibsen kan, men för hans del så kör vi med ren lydnad, det funkar det också.


Men jag vill egentligen att dom ska lära sig vad som förväntas av dom när dom väntar på maten, utan att jag behöver använda nåt kommando.


Så jag gjorde ett roligt test, eller vad vi ska kalla det.  Vi vill ju att hundarna ligger ner och väntar medan maten blir färdig. Och helst ska dom vara tysta också, det fixar ju Salza som sällan låter på grund av upphetsning, men Ibsen har svårare att bemästra sina små förväntans-pip.


I alla fall så ställde jag mig en dag framför Ibsen och tittade på honom, när jag ställt maten på svällning. Lite rak i ryggen och, som jag tyckte (hoppades), lite dominant (INTE hotande) i mitt kroppsspråk.


Det tog inte många sekunder förrän Ibsen tystnade och satte sig ner. Jag stod kvar och fortsatte att titta uppfordrande på honom, och han la sig ner.


Jag stod kvar, och han la ner huvudet på golvet. Jag stod kvar och han la sig på sidan och kikade lite på mig i ögonvrån. Jag stod kvar och efter en liten stund hördes den där djupa sucken och han slappnade av liggande på sidan.  Och alltihop tog nog inte ens en minut....


Yes, tänkte jag, sån ska han vara när han väntar på maten..... så jag vände mig till Salza och skulle göra samma sak med henne.

  

  

Hon satt redan på "sin" plats i köket och väntade tyst på maten... och tittade konfunderad på vad vi gjorde, Ibsen och jag. Och jag hade tänkt mig att hon också skulle svara på mitt kroppsspråk på samma sätt som Ibsen gjort.


Och det var väl tur att jag hade gott om tid.....  efter en lååång stund när hon ihärdigt stirrat tillbaka på mig, så la hon sig ner.  Men att lägga sig på sidan så som Ibsen gjort, det hade hon inte tänkt sig.


Jag stod länge och försökte få henne att förstå vad jag var ute efter, och det är mycket möjligt att hon förstod det, men hon struntade i det i så fall.


Hon låg ju visserligen helt avslappnad på golvet, men det där med att lägga sig på sidan, det fick jag henne inte till.


Jo då, hade jag sagt till henne verbalt så hade hon ju gjort det förstås, men det var inte det jag var ute efter denna gången.  Jag ville se hur hon reagerade enbart på mitt kroppsspråk....

    

Och resultatet av den där lilla testen säger allt om hundarna här i huset. Och det säger antagligen också dessvärre en hel del om mitt ledarskap över respektive hund.


Men intressant var det..... prova så får ni se.

  

  

Kikade på nyheterna i morse och såg att många fler än jag reagerat på den där annonsen om att göra livet lite roligare genom att vänsterprassla. Nu finns reklamen på annonspelare i städerna, och massor av folk har reagerat....


Men på nåt sätt så känns det som lite dubbelmoral tycker jag... vänsterprasslar gör ju mängder av folk, alla vet det, och det upprör inte så många känslor i vanliga fall, men nu när man öppet uppmanar till det då reagerar folk.  


Dom som nappar på den där annonsen hade säkert vänsterprasslat i alla fall, så det man egentligen ska reagera mot är väl att någon tjänar pengar på det... lite som en hallick, fast i lite glassigare omslag.


För ingen ska väl tro att folk ser annonsen och plötsligt tänker "ja men det ska jag prova" så som man kanske reagerar på annan reklam.


Jaja, låt var och en gör som dom själva vill så blir det säkert bra... Men det är ju lite kul att även andra än jag reagerar.... i vissa fall är jag kanske nästan helt normal    

   


   

  


Skapa flashcards