Tedsams blogg

Alla inlägg den 16 mars 2011

Av tedsams - 16 mars 2011 09:20


Ja, nu är det så igen då... hundförbudstider. Och det vet väl de flesta av er vad det innebär... hundar får inte vara lösa ute.


Oavsett  var, och avsett hur lydig hunden är, så måste hundarna vara kopplade... alltid. Så är det! Det vet jag!


Är det nån av er som hört liknande kommentarer nån gång? I år har jag ännu inte hört något, men det kommer säkert. Folk som inte tycker om hundar tar gärna chansen och slänger ur sig nåt sånt om dom ser att man har en lös hund.

  

Men det är ju inte riktigt med sanningen överensstämmnade.


SBK säger så här på sin hemsida:

"Under tiden den 1 mars till den 20 augusti ska hundar inte springa lösa där det kan finnas vilt. Under resten av året ska hundar hållas under uppsikt och förhindras från att driva eller förfölja vilt. Detta bestäms av jaktlagen och innebär inte att hunden per automatik alltid måste vara kopplad. I praktiken är det dock få hundägare som kan uppnå lagens hårda krav utan att hunden hålls i koppel. Regeringen kan meddela föreskrifter och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller."

  

Alla som är läskunniga kan där läsa att man visst får ha hunden lös, OM man har sån lydnad på den att den förhindras driva eller förfölja vilt.


Och det kan jag ju hålla med om att det inte är så många som har. Men det finns de som har det, och det finns ansvarsfulla hundägare som håller koll och inte tillåter några större utsvävningar i buskarna under den här tiden.  

   

  

Rätt gissat... nu tänker jag skryta med våra hundar igen...

Vid flera tillfällen så har vi träffat på rådjur ute i skogen när hundarna varit lösa. Men eftersom dom aldrig får rusa omkring på långt avstånd från mig när vi är ute i markerna, så har jag alltid kunnat stanna dom och sedan kallat in dom.


STANNA! funkar alltid, även med ett rådjur inom synhåll, och sedan kommer dom på HIT-kommando utan problem. Men det som är ännu effektivare är visselpipan.  Den försöker jag alltid ha med när vi ska ut i skogen..... dom är bombsäkra på visselsignalen.


Till och med Ibsen, som egentligen inte är tränad på visselpipa, vänder på en femöring och kommer i full galopp när han hör signalen.  Fast han har ju inte samma jaktlust som Salza har.....  men även hon kommer utan tvekan, trots att hon har springande rådjur framför nosen... och dessutom en jäkla jaktlust.

   

I min lilla värld är det inte snällt att alltid ha sin hund kopplad när man är ute för att rasta/motionera hunden.  Fast då måste man ju ha ordning på sin hund förstås....  och på nåt vis så tycker jag att det är min skyldighet som ägare att uppfostra hunden så att den kan vara lös och ändå lyssna till vad jag säger.

  

  

I går när vi gick ut, doggsen och jag, så sprang dom lösa som vanligt. Och det var inget med det... men rätt som det är så kom det en lös hund springande från skogen. Ingen husse eller matte så långt ögat nådde, men hunden kom i full fart springande mot oss, stormskällande.


Jag tyckte jag kände igen den där hunden, det var nog den som så ofta är ute på egen hand här i området. Så jag kopplade mina hundar, sa Bakom! till dom och gick fram mot den skällande hunden.


Och när det var ca 10 m mellan oss så började hunden backa, fortfarande skällande,  i samma takt som jag gick framåt. Och när vi gått så i kanske 20-30 meter så vände hon och sprang tillbaka in i skogen där hon kom ifrån.  


Såna hundar som drar iväg ut på egen hand får man inte ha springande lösa, inte nån gång på året, men det bryr sig deras ägare inte om. Det är ju bekvämt att låta hunden motionera sig själv på egen hand.

   

    

Lite senare när vi var på hemväg så gick också hundarna lösa, och jag tyckte jag höll koll både framför oss och bakom oss. Men utan att jag märkte det kom det en joggare springande bakifrån.... med en hund i koppel.


Jag såg inget förrän hon och hennes hund trängde sig förbi oss på den smala gångvägen.... och det gick helt utan komplikationer.  Salza och Ibsen stannade till och stirrade på den förbipasserande hunden, och den hunden i sin tur låtsades inte se mina hundar.... tänk så enkelt det kan vara ibland. 

   

  

Jag har suttit och läst lite i diverse olika hundbloggar idag på morgonen. Och det är fascinerande så mycket folk vet om hundar....  eller... tror sig veta.


Problemet är ju bara att de allra flesta av dom ( i alla fall av dom jag råkade läsa idag) tillhör den skolan där man tror att en hund är en liten pälsklädd människa. 


Man drar paralleller mellan hundars beteende och mänskligt tänkande och mänskliga reaktioner, och då blir det väldigt, väldigt fel.


Jag tycker inte om de skolor som har den ideologin eller vad man ska kalla det.  Det blir en massa trassel med de hundar som behandlas så, i alla fall med många av dom.  Och man kan inte lösa de problem som då uppstår så länge man tror att man kan hantera det som om hundarna vore människor.

  

   

Men vet ni... jag tror att många av dessa människor som anammar den filosofin, dom är helt enkelt lata. Det är enklare att låtsas att man har med en liten människa att göra, än att sätta sig in i hur ett djur fungerar, och sedan behandla hunden därefter. 


De flesta av oss är ju vana att "hantera" människor, och det är ju enkelt och bekvämt att bara fortsätta på samma sätt när man ska fostra och hantera sin hund.


Och då går det åt skogen.... oftast.

  

   

Jag tycker det är så härligt när man hör människor säga att "han kan ju ta illa upp" eller "jag tror att han blir ledsen då" när man frågar varför dom inte talar om för hunden att den inte får göra si eller så.


Jag antar att dom då heller aldrig talar om för sina barn, eller andra människor i sin omgivning, att man inte får göra si eller så... för dom kan ju också bli ledsna då.

  

   

Det är ju faktiskt inget nytt fenomen det här att hundar behöver styrning och klara besked om vad som är tillåtet eller inte tillåtet. "Lyckliga lydiga hundar" finns det en bok som heter... utkom 1974 och skriven av Anders Hallgren.


Och jag är ingen jätte-fan av Anders Hallgren (trots att jag gått ett antal kurser för honom), vi tillhör nog egentligen två olika "skolor", han och jag....  men även hans tes är ju att hundar kan/ska vara lyckliga OCH lydiga.  


Det finns många vägar att gå när man ska jobba med hundar, och många meningar om vilken väg som är den rätta, men om man tror att hunden funkar som en människa, då har man helt säkert valt helt fel väg.

   

  

Tänk vad lätt det är att bladdra på när man väl kommit igång.....   men nu får det var slut för idag.


Hoppas ni får en riktigt fin dag.!!



Ovido - Quiz & Flashcards