Tedsams blogg

Alla inlägg den 13 mars 2011

Av tedsams - 13 mars 2011 18:43


All den här snön som bara ligger där den ligger, månad efter månad, gör mig helt, totalt handlingsförlamad. Jag önskar att jag kunde åka skidor, då skulle jag roa mig med det nån stund varje dag, men det kan jag inte.


Har några suddiga skid-minnen från 8-10 års åldern ungefär, och inte ens då var jag kapabel att stå på de där förhatliga skidorna nån längre stund innan jag drattade på rumpan. Skulle tro att det nu är lite för sent att få till nån förändring när det gäller det...    


Så det blir mest att jag fördriver tiden med att fundera lite hit och dit på diverse mer eller mindre oviktiga och betydelselösa saker... 

  

  

Varför heter det till exempel att man ger bort nånting alldeles gratis?? Ligger det inte i sakens natur att sånt man GER bort alltid är gratis??? Om det inte är gratis, då är det ingen gåva... då är det nåt man byter eller säljer, inget man ger bort.


  

Och så undrar jag hur det kommer sig att folk som "tränar" sin hund tror att dom "tränar" sin hund när dom egentligen bara gång på gång upprepar något som dom alltid brukar göra, och som aldrig nån gång funkar? 


  

Vi har ju haft en liten studiecirkel under vintern. Några tappra själar som har gått igenon boken "Lyckas på tävling" av Niina Svartberg. En bok om tävlingspsykologi och mental träning...


I den boken finns många, många tänkvärda saker att läsa. Inte minst ett citat av Benjamin Franklin: "Galenskap är att upprepa samma metod men förvänta sig ett annat resultat".

  

  

När man ser vissa människor "träna" sin hund så önskar man att dom läst det där citatet och tagit det till sig.


Om man har en hund som inte kan ett moment, trots att man tränar och tränar och tränar, då kanske man ska gå tillrätta med sig själv och sina metoder. Nånstans är det nåt som är fel om man inte gör några framsteg trots flitig träning.    

  

  

Ja, jag vet... besserwisser brukar omgivningen kalla mig. Men jag tycker nog att det är en självklarhet att man ska se resultat av träningen, annars gör man nåt fel.


Men man kan ju också göra som jag gör just nu... strunta i att träna alls. Då gör man i alla fall inga fel.... och så har man ju väldigt gott om tid att hitta fel hos andra   .


  

Nä, skämt åsido.... jag är faktiskt lite allvarlig där. Och jag är lite upprörd över att man så ofta ser just det här... det är inte snällt mot hundarna.


Om man gång på gång gör en sak och hunden varje gång gör fel.... hur kan man då tro att hunden på något mystiskt vis ska lära sig att göra det på ett annat sätt... det rätta sättet????


Det man åstadkommer är i bästa fall en något frustrerad hund som misslyckas med det man vill, men som gör något den tror är rätt, men som den aldrig får nån belöning för.


I värsta fall gör man sin hund ohyggligt osäker och otrygg och ovillig att samarbeta, eftersom matte/husse är så nedrans otydlig med vad hon/han vill och förväntar sig.

   

   

Fast det finns ju en annan aspekt på det här också. Det där med prestige ni vet...


Det är väl få saker som är så prestigefyllda som just hundträning/tävling. Det finns många som är så duktiga att dom inte kan ta emot råd från andra...  och det är ju synd     ofta är det kanske just dom som behöver mest råd.



Å andra sidan finns det folk som suuuuger åt sig "goda" råd från alla tänkbara håll, Och som sedan provar dom alla... i rasande fart... utan att stanna upp och tänka efter.


Lagom är bäst även här tror jag....

    

   

Ja, det var dagens babbel det   ....  hoppas resten av kvällen blir trevlig!

  









Skapa flashcards