Tedsams blogg

Alla inlägg den 12 mars 2011

Av tedsams - 12 mars 2011 07:40


"Jag är ju så snäll, jag" eller "jag är en generös människa" eller "jag är alldeles för hjälpsam" o.s.v.  o.s.v


Hur ofta hör man inte folk säga så om sig själva? Och jag blir lika irriterad varje gång....   

  

Sånt är ju helt upp till "betraktaren" att avgöra. Jag blir ingen snäll människa bara för att jag tycker att jag är det, och säger att jag är det. Jag är en snäll människa först när omgivningen (=betraktaren) betraktar mig som en sådan.


Och omgivningen skiftar ju hela tiden. Det som någon betraktar som snällt, generöst, hjälpsamt, kanske nån annan inte alls uppfattar på samma sätt.


Naturligtvis kan vi ju hoppas att avsikten är att vara snäll, hjälpsam och generös... eller vad sjuttan ni vill.... men det betyder ju inget, om inte den som det är riktat emot (=betraktaren) upplever det så.


Jag tror att det är väldigt få av oss som kan bedöma oss själva sett utifrån omgivningens ögon. Vi kan enbart veta vad vi vill göra för intryck, men vi kan ta mig sjuttan inte veta hur omgivningen uppfattar det vi gör.


Och omgivningen är ju ingen enhetlig massa. Där är en massa individer som uppfattar allting på sitt eget sätt.... vilket gör det ännu svårare att tro sig veta hur folk uppfattar en.


Alla människor borde då och då tänka på att vi alla uppfattar saker och ting så väldigt olika. En människa som jag inte alls tycker om, är kanske någons bästa vän och högt uppskattad.  Och det betyder inte att jag har fel som inte gillar personen ifråga, det betydar bara att vi alla är olika och uppfattar både saker och personer helt olika.  


Näe, självkännedom är väl bra, och nödvändigt också kanske (i alla fall önskvärt   ) men att försöka tala om för folk hurdan man själv är, det är nog bara ett bevis på att man är ganska så självgod.


Att avgöra hurdan just jag är, det ligger som sagt i betraktarens ögon det.....   

  

  

Ja, det var det om det... en gammal klagovisa som upprepas ännu en gång, men ibland blir det så.    

   

  

Men just det där med att man uppfattar saker och ting så olika, det märks ju väldigt väl när det gäller att träna och tävla med hund.


Mina vänner har i alla tider, med lättnad i rösten, sagt att "vilken tur att du inte är domare, Barbro".


Och jag är alltid den som är allra mest kritisk när vi tittar på hundar som tränar eller tävlar, tror jag,


Det betyder inte att jag tycker att det jag gör med min egen hund på något vis är perfekt. Jag är lika kritisk mot mig själv, och väldigt väl medveten om vilka brister t.ex Salza har i sin lydnad.... jag har bara inte tillräcklig lust att rätta till dom   


Och att jag ser vad som brister hos andra ekipage betyder inte att jag tycker att dom är dåliga på nåt vis. Det är bara ett konstaterande av fakta... att det eller det inte funkade så bra just den gången. Varken hundarna eller vi är ju några robotar...



Däremot så är jag inte så "hjälpsam" och "uppriktig" att jag påpekar alla brister jag ser om jag inte är ombedd att göra det. Det kan ju vara så att det jag ser som en brist/ett fel inte alls är en brist/ett fel enligt just den hundföraren. Eller också är han/hon precis som jag.... bryr sig inte, och har valt att leva med det där felet/slarvet. 


Tillfrågas jag, så svarar jag uppriktigt, men jag strör inte synpunkter omkring mig o-ombedd.   



Och däremed kommer vi in på det med att se och inte se när det gäller tävlingar och prov....


Nåt som är lite tråkigt är när inte ens domaren (som står på första parkett) ser fel som syns ändå bort till publiken.


Att det kan vara tvärs om är ju vanligt. Domaren gör avdrag för något som publiken inte sett eller hört, men domaren finns ju som sagt på första parkett och ser/hör mycket bättre än publiken.


Men när det går åt andra hållet... att domarens bedömning ligger högre än publikens, då är det nåt fel tycker jag.  Och ibland är nog kanske anledningen att domaren är dåligt påläst... för inte kan det väl vara så att det finns domare som är partiska?   

   


Vi pratade vid nåt tillfälle om hur det skulle vara om lydnadsprovsdomare (och även bruksdomare) utannonserades i förväg, så som man gör med utställningsdomare... och för all del också med jaktprovsdomare.


Då skulle det nog snabbt ske en utgallring av de domare som de tävlande betraktar som "dåliga" domare.  


Skillnaden mellan bruks- och lydnadsprov och utställningar är väl förstås att SBK-distrikten fördelar årets tävlingarna bland domarna redan i början av året, och om sedan någon domare får förhinder under resans gång, så fixas det i samråd med den arrangerande klubben (antar jag? så var det i alla fall förr   och inom SBK förändras inte saker och ting så snabbt precis).


När det gäller utställningar kontaktas ju domarna ofta nåt år i förväg, redan när man bokar in utställningen.


Men det borde inte i och för sig vara nån anledning att inte, i alla fall nån vecka innan anmälningstiden går ut, annonsera ut på hemsidan vilken domare som dömer.


Men man anmäler ju alltid "i blindo" när det gäller lydnads- och bruksprov, och det är ju lite synd. Inte ens domare är mer än människor, och det är ju inte så ovanligt att det finns både antipatier och sympatier när det är människor inblandade...      


Och nu menar jag inte alls att det är något man gör medvetet som domare, sånt kan man ju vara påverkad av utan att egentligen veta om det...  men det är ju få människor som är helt nollställda inför människor som man har tidigare erfarenhet av.


Ni vet.... i tvekan mellan två betyg så väljer man kanske gärna det högre om man har positiva vibbar från den tävlande. Och tyvärr det lägre betyget  om man har negativa tankar om ekipaget...... 


Det är ju så vi fungerar, vi människor....  inte kul alla gånger, men oundvikligt tror jag.


Och om man som utställare kan få förmånen att välja de utställningar där domaren tycker om min typ av hund, då kanske man också borde få den möjligheten när det gäller SBK:s verksamhet. 


Jag är nästan helt övertygad om att det skulle ge ett rejält lyft åt SBK:s domarkår... både kunskapsmässigt och etiskt.   

  

  

Det blev en lång utläggning om i stort sett ingenting det här. Men så är det med den här bloggen....


Den är till för att jag ska få babbla om precis vad jag vill.... och idag blev det inte mer spännade än så här.    

  


Hoppas ni har en trevlig helg framför er!!     

  


  

  



Ovido - Quiz & Flashcards