Tedsams blogg

Alla inlägg den 9 mars 2011

Av tedsams - 9 mars 2011 09:06

Nu råkade jag trycka på fel tangent... och genast försvann allt det jag skrivit här i bloggen. Nedrans så trött jag blir på sånt.    Och jag vet inte ens vad jag tryckte på, kände bara att ena fingret slant lite  

  

Men jag börjar envist om nu då.....


      

Det är roligt att se att så många börjar använda löpband för att motionera sina hundar.  Här i huset började vi med det för ungefär 3 år sedan, och det är kanonbra motion för friska hundar.    


Men vi fick lite blandade reaktioner när vi då berättade för hundfolk vad vi höll på med. Nån sa att "ni är säkert först i Sverige med att träna hundarna så", men så var det förstås inte. Och nån tyckte att vi var taskiga mot hundarna som tvingade dom att gå på det där bandet. Nån annan tyckte att vi var lata som lät de stackars hundarna springa på bandet istället för att gå ut med dom, och det var förstås också helt fel, så gjorde vi inte alls.

  

Och innan vi lät hundarna träna på bandet pratade jag med en sjukgymnast på SLU, och hon gav lite råd och tips, och hon var helt övertygad om att det var bra motion, under förutsättning att man använder det med förstånd förstås. Men så är det väl med allting...?   


  

Och Salza tycker att det är kanon att få springa på det där bandet. Hon kliver glatt upp där både titt som tätt och ser förväntansfull ut, och är det ingen som sätter igång bandet åt henne så kliver hon besviket ner igen efter en stund.   


Det kan ju till en liten  del bero på att hon är lärd att springa på bandet med hjälp av små godisbitar. Och att hon alltid får ett par små godisbitar när hon sprungit färdigt....  ni vet, Salza gör allt för en godis.   


Skämt åsido, hon gillar det verkligen, det syns på hela hennes kroppsspråk när hon springer där.



Vid den här årstiden springer hon på bandet i stort sett en gång varje dag, det är svårt att behålla hennes kondis (och därmed också vikt) när det är vinter med snö och halka. När det är barmark brukar jag cykelmotionera henne istället (roligare för mig om inte annat   ) .



Och det är inte bara fysisk motion att springa på det där bandet. Det gäller också att hon håller sig fokuserad hela tiden, annars åker hon av bandet.  Och att hon kan hålla sig fokuserad en lång stund har vi mycket nytta av i andra sammanhang också, inte minst när vi tränar och tävlar.

   

Men det gäller nog att tänka sig för lite. För mycket och för lite skämmer allt finns det ett talesätt som säger, och det är nog sant i det här sammanhanget också.


För dålig kondition gör ju att hunden kanske inte orkar genomföra det den förväntas göra. Orkar inte hålla tempot under ett sökpass, orkar inte fokusera hela spåret ut, och orkar inte genomföra lydnadsprogrammet utan att tycka att det är jobbigt och tråkigt.


För nån av er kanske vet hur det känns, och hur lite kul det är, att göra saker och ting när orken inte finns...    



Men... det är lite vanskligt att ge hunden alltför god kondition också. Man måste anpassa det, som så mycket annat, till hur hunden lever och vad som förväntas av den.


Alltför god konditon som hunden inte får utlopp för på ett kontrollerat sätt kan ge massor av problem. Nånstans ska all den där energin ut, och då kan det betyda att hunden ger sig på både det ena och det andra för att få utlopp för den där överflödsenergin. Eller kanske bara att den blir allmänt störig och bråkig och har svårt att koppla av.


Lagom är nog en bra måttstock även här, tror i alla fall jag...   

   


Ja, så långt hann jag förut.... innan fingret slant och allt försvann....   Men det är inget kul att skriva om sånt som man skrivit alldeles nyss. Och det blir liksom aldrig lika "bra" andra gången heller....    

  


I alla fall så vet jag att jag någon gång i ett förvirrat tillstånd sagt att vi ska tävla första gången i år i mitten av april, Salza och jag.


Tycker ni att det är dags att börja träna nu då????    


Eller ska vi köra det helt naturellt så att säga? Ta det som det kommer och tro att hon minns hur vi gjorde för ett och ett halvt år sedan?? För så länge sedan var det vi tävlade senast...    

  

Vet ni att när jag tänker på hur vi tränade innan championatet var vårt, så har jag svårt och tro att det verkligen var jag som var inblandad i det.


  


Det gick ju lysande på vår väg upp genom klasserna    och vi tränade ju också mycket... och det var kanonkul, det tyckte både jag och Salza. Varför är det inte lika kul nu då????


Salza har ju mognat och är i sin bästa ålder, hon borde vara ännu bättre nu... men det vet vi ju inget om så länge vi inte tränar.


Fast det kan ju möjligtvis... kanske.... eventuellt....  vara så att det är hennes matte som inte håller måttet längre.... eller... nej, så kan det väl inte vara...?   



Men som sagt... ska vi tävla om en dryg månad så är det nog läge att börja skrapa på ringrosten nu....  men vi får nog skrapa på bra om vi ska få bort alltihop.   

  


Hoppas i alla fall att dagen blir bra för er alla....    

   



Ovido - Quiz & Flashcards