Tedsams blogg

Alla inlägg den 24 februari 2011

Av tedsams - 24 februari 2011 10:50

  

Som vanligt var morgonens promenad svinkall, -23 grader, men solen sken från en klarblå himmel och konstigt nog så har varken jag heller hundarna så himla ont av kylan, så vi drog iväg på en hyfsad promenad trots att det bet lite i kinderna (ja, i mina kinder då förstås   ).


Trots att det är så himla deprimerande med all denna snö, så är det ju vackert att se på, inte ens jag kan förneka det...    


Här nere bland husen bor vi.....



Men trots att det (tror jag   ) är ett av Sundsvalls största bostadsområden, så kan man ibland tro att man är ute på landet trots att man traskar omkring på de där fint plogade gångvägarna.  



Gården och fälten som syns på bilden (jaja, fälten finns under all snö förstås   ) ligger nästan granne med huset där vi bor.  Vi passerar där var och varannan dag och det är trevligt med lite "icke-stads-känsla" på promenaderna...   

  


Från det ena till det andra....  har ni läst Salzas blogg så vet ni att vi utökat hennes "hämta-saker", som hon kan namnet på, med en zzzebra.


Så nu håller vi på och lär in det namnet också, och Salza är lättlärd.. (haha, det har ni aldrig hört förr, va?)  Hon kan redan välja rätt mellan vovven och zzzebran, men det är egentligen inte just det med att lära sig namnet på en sak som är det svåra för Salza.


Det svåra för henne är att hon är så himla apportglad att hon gärna tar antingen första bästa, eller också...  allra helst... alltihop på en gång.  Fast hon har förstås ett par favoritgrejor, och vovven är en av dom, så hon är lite duktig    när hon klarar av att välja zzzebran trots att vovven ligger och väntar alldeles bredvid.


Och så är det ju det där med godis då.... är godiset väldigt gott, då funkar inte hjärnan på Salza. Kycklinghjärtan t.ex .. det kan jag inte använda i såna här sammanhang. Hon blir helt fixerad vid godiset och gör allt hon kan på en och samma gång, och hugger första bästa grej som finns närmast henne,  bara för att få en godisbit.   


Fast jag använder det för att befästa namnet på en ny sak, då funkar det... men inte när vi sedan kommer till den där valsituationen.   

  

  

Det där med att kliva upp med framtassarna på en grej (i vårt fall syltkastrullen   ) och sedan gå runt med bakbenen medan framtassarna är kvar på kastrullen, det funkar hyfsat nu.  Fast hon kan inte gå hela varvet runt utan hjälp ännu. Men om jag rör mig bara lite åt det håll hon ska gå, så tassar hon på bra, så snart funkar det nog utan min hjälp också.    


Men vi tränar det lite för sällan tyvärr.... glömmer liksom bort den där syltkastrullen ibland.   

   

Nej, nu ska vi ägna lite tid åt vovven och zzzebran igen. Går det bra så ska vi lägga till "mattes sko" idag också... och sen ska vi se på Cesar och därefter på Skid-VM... jisses... det blir plötsligt fulltecknat några timmar framöver.    

    


Ovido - Quiz & Flashcards