Tedsams blogg

Alla inlägg den 21 februari 2011

Av tedsams - 21 februari 2011 09:23

  

Nej, efter lördagens upplevelse kan jag ju konstatera att Salza ska hållas långt ifrån alla katter.


Jag fattar inte varifrån den där kattmani kommer.. eller... det gör jag väl kanske...    


Där vi bodde tidigare hade vi en granne som hade katt. Denna katt var ofta inne på vår tomt och jagade fåglar i buskarna.


När hundrana sen kom ut på tomten, och rusade mot katten i full fart, då slank hon bara under nätstaketet in till sin egen tomt, och sen så stannade hon på andra sidan och ägnade sig åt att reta hundarna.


Hon la sig på marken och rullade runt, sträckte på sig eller satt och tvättade sig... och sen så spatserade hon sakta längs staketet med svansen i vädret, och på  vår sida av staketet stod det tre hundar och stirrade på henne.


Fast... Salza var alltid den som gick därifrån först, verkade faktiskt strunta i katten så fort den slutade springa... men så var det nog inte.


Med facit i hand så skulle väl inte hundarna fått jaga katten förstås, men vi hade en stor tomt och det var omöjligt att veta om katten fanns inne i några buskage nånstans.


I alla fall så har jag ju alltid trott att det är själva jakten som lockar Salza..... men, men...    


I lördags fick vi lite akut ta hand om en katt som skulle fraktas från punkt A till punkt B.  I bilen märktes ju inget, Salza satt på sin plats bak och katten satt i en bur i bilen.


När vi sedan skulle lämna av katten så fick hundarna följa med in... i koppel.  Jag satte buren på golvet och sa till Salza att låta bli katten, och det gjorde hon... till att börja med.


Men katten gillade inte heller Salza, så när hon kikat på Salza en stund så började han låta lite "morrigt".


Yes!!!  sa Salza och blixtsnabbt anföll hon buren.... varvid katten lika blixtsnabbt anföll från sitt håll.


Salza tog ett jätteskutt tillbaka och såg lite betänksam ut. Men katten var skitförbannad och fortsatte att slå på buren med framtassarna samtidigt som han lät som ett litet lejon.   


Precis när jag skulle böja mig ner och flytta undan buren, så anföll Salza igen. Kanske min rörelse ner mot buren var det som utlöste det, inte vet jag.


I alla fall så anföll hon buren, med uppdragna läppar och hela garnityret synligt.


Som väl är fick jag tag på henne i nackskinnet precis innan hon nådde buren, men nedrans så förbannad hon var.    


Men när jag hade sagt henne vad jag hade på hjärtat i det ögonblicket, då valde hon att lägga sig med rumpan vänd mot kattburen och vägrade sen att titta på katten... så nåt förstånd har hon ju i alla fall.


Men nedrans... här gäller det att se till att hon inte kommer i närheten av nån katt, det förstår jag ju. Hon riskerar ju annars att själv bli illa tilltygad, och dessutom vore det ju synd om nån stackars katt som inte förmår sätta henne på plats skulle bli ihjälskrämd.

  

Synd att vi inte hade nån bekant med en hundvan katt när hon var liten, då kunde hon fått vänja sig vid katter.  Nu lär det nog vara för sent verkar det som...  hon går inte av för hackor när hon blir arg, den där Salzan.    

  


Jaja, det var lördagens bekymmer det.. idag står det säkert andra bekymmer och väntar.   


Men idag var jag morgonpigg, slog upp korpgluggarna före fem i morse, och hade tvättat klart i tvättstugan strax efter klockan åtta. Bra att tvättstugan finns i ett eget hus så att man kan göra så utan att störa nån.   



Hoppas ni får en bra måndag!!

   


    


Skapa flashcards