Tedsams blogg

Alla inlägg den 3 februari 2011

Av tedsams - 3 februari 2011 13:06


Jodå, dom är ju bra att ha när det är kallt förstås.... men sen då... när man tar av dom     Håret står åt alla håll och kanter, eller också ligger det platt som en pannkaka över skulten.


Man tvättar håret, blåser och fixar och donar... och några timmar senare trycker man ner en mössa över alltihop.. och sen så är det som det är.   

  

Var på bibblan förut, skulle låna en ny bibba böcker. Och jag vet ju aldrig vad jag ska ha för böcker, så jag går där och letar och letar och letar.  Och det blir varmt nu på vintern när man är klädd för att vara utomhus, så efter en stund åkte ju jackan av. Men mössan fick sitta kvar, trots att det var varmt och äckligt...


Men man ska vara snäll mot sina medmänniskor och jag ville inte utsätta dom för den chock det skulle innebära att förevisa mitt instängt-i-mössan-hår.    


Så himla skönt det var de där dagarna det var plusgrader och man kunde, utan att frysa,  gå utan mössa utomhus.    

  


Glömde förresten berätta att vi naturligtvis mötte ett antal hundar igår när vi var ute. Nya hundar denna gången eftersom vi gick där vi inte så ofta går.


Bland annat en tjej med två vackra schäferhanar.  Och gissa... dom var precis lika lydiga som våra hundar      Dom gick lösa, lugnt och stilla,  trots att dom passerade oss, och en bit bort såg att hon kallade in dom, och dom kom som blixten båda två. Jag må vara tjatig med sånt här, men jag njuter verkligen när jag ser sånt....   


En stund senare mötte vi en grand danios-hane... jisses så stora dom är!!!     Vi stannade och pratade en stund, hans matte hade en kompis som skulle köpa en riesen, så vi babblade en stund.  


De flesta man möter, och som säger nåt, de brukar kommentera att Ibsen är så stor. Vilket han egentligen inte är, men folk tycker väl så....  Bredvid jättehunden grand danois såg han nu helt plötsligt ganska så liten och ynklig ut, och pyttehunden Salza såg mest ut dom den lilla Flygmyra hon ju egenligen är.  


Fast jag är inte ens säker på att dom förstod att det var en hund vi mötte... han liknade ju mest en liten ponny.


Här i området är det ganska så sällan man ser stora hundar, typ schäfer och större. Golden är inte så ovanligt, och några berner sennen har jag sett.... och någon enstaka schäfer...  men sedan är det mest småhundar av allehanda raser (ibland ganska så obestämbara) man ser.  Eller... småhundar... hundar i storlek från Salza och neråt, jag tycker väl inte att man kan kalla henne för en småhund direkt kanske.   



Idag snöar det här, solskenet och den klarblå himlen från igår är ett minne blott.   Vädret uppför sig verkligen knepigt nu för tiden...


Jag måste i alla fall snart ta dagens promenad.... fast mest lockande är det ju att anfalla någon av de nylånade böckerna förstås. Men det får bli senare det, efter middan.    


Hundarna i det här huset kan ju klockan, så vid den här tiden börjar dom bli lite otåliga, dom vet att det närmar sig promenaddags.


Hoppas ni har en fin dag..... och att ni också har en bra bok att läsa sedan.    

  


Ovido - Quiz & Flashcards