Tedsams blogg

Alla inlägg under januari 2011

Av tedsams - 18 januari 2011 10:05

  

... att traggla mig igenom de nya elitreglerna. Eller fortsätter och fortsätter... jag kollade ju bara igenom just dumrutans nya skrivning förut, nu har jag börjat från början och tar moment för moment.


Och för mig som älskar bruksanvisningar och regelböcker så är det nästan en högtidsstund      äh, skämtar lite...   så illa är det inte.


Men det är intressant att lusläsa reglerna, man hittar en hel del grejor där som är bra att veta. Fast man skulle kanske önska att lite fler domare lusläste reglerna också...    eller kanske inte.. då skulle ju bedömningen bli ännu hårdare.


Att ev. tävlingsledare lusläser dom hoppas man ju verkligen, men så är det nog inte alltid heller...


Så här står det i alla fall när det gäller det fria följet:

 


"An imperfect direction (not parallel) of the heel position should result in loss of about 2 points. Slowing down and stopping before, during or after turns are penalised. A dog that walks so near to the handler so that it disturbs or hinders the handler should be penalised, even more if the dog leans or touches the

handler."

  

Det allra sista där är intressant tycker jag... hur många är det inte som har sin hund nästan hängande på vänsterbenet under det fria följet. Det ska alltså kosta poäng....  likväl som att de som plogar vid fria följet ska tappa ca 2 poäng...  hårda bud som man sällan ser i bedömningarna in real life. 


Nästa moment jag fastnade vid är bedömningen av rutan... jisses... stackars domare som ska hålla reda på alla kommandon och allt som föraren kan tänkas göra.



Så här heter momentet på engelska "Send away with directions, down and recall"  men nån dirigering är ju inte tillåten utan poängavdrag...   jaja...

 

När det gäller apportering med dirigerng så ska  tre storlekar av apporter finnas tillgängligt, och föraren har rätt att välja storlek på apporterna.

  

Nu har jag inte brytt mig om att jämföra de nya reglerna med de gamla, men jag tror att vi redan nu har rätt att välja storlek, men jag har aldrig varit med om att det har funnits tre storlekar att välja på...

  

Lite intressant är det att det står poängterat att hunden ska ta den kortaste vägen till apporten. Undrar om det kommer att påverka något för alla dom som lär hunden att först gå ut skarpt till höger/vänster för att sedan dra iväg utåt mot apporterna. Dom tar ju faktiskt inte den kortaste vägen....

 

Och i hopp-apprt med metallapport står det också att man ska ha tre storlekar att välja mellan när det gäller apporterna... men det är inte ofta man erbjuds den möjligheten  inte. Det blir nog för klubbarna att köpa in lite fler apporter tror jag..

  

Äh, nu orkar jag inte fundera över några fler moment just nu.... återkommer om det en annan gång.


Nu ska jag åka till bibblan och låna lite nya böcker. Det är så konstigt, dom böcker jag lånar tar slut så fort... måste vara dålig kvalité på böckerna nu för tiden, dom varar ju ingenting    

  


   

 

Av tedsams - 16 januari 2011 10:45

  

Ja, på delad första-plats kanske jag ska säga. Mina kängor har jag ju redan lovordat här, men jag har gjort ytterligare ett vinter-fynd.    


Inget lyxigt, inget dyrt, och inte speciellt snyggt heller, men inte heller speciellt fult... men så himla bra.


Nämligen....  ett par vind- och vattentäta överdragsbyxor som är fodrade med micro-fleece.


Japp, mer spännande än så var det inte.... men dom är så himla bra. Billiga, och ändå kanonbra.  Dom kostade bara runt 200:- men för mig är dom värda minst fem gånger mer.


Jag är ju ute med hundarna i ur och skur... eller nu är det ju inte skurar förstås utan mer snöstormar      men jag fryser inte ens när det har varit en bra bit över 20 minusgrader ute, och jag har haft dom när vi har pulsat omkring i drivor med blötsnö, och dom blir inte ens våta... kanonbra som sagt!!


Kul när man hittar nåt för en billig penning som sedan visar sig vara en fullträff.   

   

Idag snöar det här igen, och har så gjort större delen av natten     I morse när jag gick ut med hundarna fick vi pulsa i 1 dm nysnö igen. Undrar om det här kommer att ta slut nån gång....     


Men det är märkligt... 1 dm snö är ju inte så mycket.... men det är en jäkla skillnad att gå i det, jämfört med att gå där det är plogat.


Första kilometern tänker man inte på det, men sedan börjar det kännas... och vi tog den långa rundan i morse så den sista kilometern hemåt gick trögt vill jag lova.   


Nä, riktigt så illa var det inte, inte så som gubben ovanför flämtar, men lite jobbigt var det faktiskt.     Men på nåt vis så känns det som att man ska vara lite lagom trött när man varit ute och gått. Är man inte det så har man antingen gått för sakta eller också gått för kort bit... 

  

Idag blir det en tråkig dag, tror jag. Alla dagar är ju egentligen väldigt likt varandra när man inte jobbar, men på nåt vis så känns ändå vissa dagar lite extra långtråkiga.


Fast... man får så roligt som man gör sig heter det ju....  men vissa dar så finns det helt enkelt ingen energi att ta av.     Men det är såna här dagar som jag behöver långa skogspromenader, långt från människor och bebyggelse... det är sånt som ger mig energi.... men det är ju inte möjligt nu, med all den här snön överallt.


Herregud... nu lever jag snart upp till tidigare vintrars bloggande... en gnäll-blogg av högsta (eller lägsta?) mått.  Men det är nästan det enda man kan göra snart... gnälla alltså.    

   

Något som är lite märkligt...  och absolut inget att gnälla över   ....  är att det sällan fastnar speciellt mycket snö i Salzas päls.  Ibsens ben och skägg är fulla av snö och is varje gång vi kommer in, snön sätter sig fast som mängder av små isbollar överallt i hans päls, men i Salzas päls finns det sällan något att pilla bort. Men det kanske blir annorlunda när snön blir riktigt våt förstås, jag minns ju hur det var med cockrarnas päls på den tiden dom fanns.    


  

Ja, vad ska jag nu babbla om mer då, denna tråkiga snöiga söndag...?  Jo, jag vet....  det finns en liten ängel nånstans här på vår gård...    


Jag var ute häromdagen och försökte skotta fram våra vinteravställda bil som står insnöad på parkeringen.  Sonen och jag hjälptes åt med det när han var här, men sedan dess har det ju kommit flera dm snö igen....    


Och det var inte helt lätt, det var massor av snö, och det är megatrångt mellan bilarna på parkeringen så det var jobbigt att få bort snön. Och så är ju alla snödrivor så höga nu, så jag orkar inte kasta upp snön överst på dom där drivorna.


Jag var till slut tvungen att lägga upp en jättestor hög med snö bakom bilen. Där låg den ju inte i vägen för nån annan än oss själva, och så tänkte jag låna en sån där snölasse av vaktisen och försöka frakta bort den där högen en dag nu till veckan.


Och vet ni vad????   När jag några timmar senare passerade parkeringen när jag skulle ut med hundarna, då var högen borta...   Såna överraskningar vill man ju gärna ha...     


Jag har mina misstankar om vem som gjort det, och ska allra ödmjukast tacka vederbörande så snart vi stöter på varann igen...  fast.... det finns faktiskt två möjliga kandidater och jag kan inte bestämma mig för vem jag tror mest på. Kan ju bli pinsamt om jag tackar fel person....     men himla snällt var det i alla fall, oavsett vem som gjorde det    

  

Näe, nu får det var färdigbabblat om ingenting.... nu får jag försöka hitta på nåt annat som får den här eländes dagen att gå....


Hoppas ni har en bra dag i alla fall... och att ni inte också är helt insnöade  

  


  



Av tedsams - 15 januari 2011 12:36

  

.... på kommentarerna till förra inlägget.    


Vill först säga att det är kul att ni orkar bry er om att skriva kommentarer.... och sen så är det ju som Ann säger... alltid roligt att diskutera olika spörsmål i de här sammanhangen.  


Först mitt svar till Lina ang den nya dumrutan: Min gissning är att man när momentet ska starta får veta i vilken ordning hunden ska stå, sitta och ligga. Om det inte blir så att alla ska informeras i samband med lottningen eller liknande.... men det är ju bara en gissning, hur det säkert blir vet vi ju inte innan SBK sagt sitt.  Men jag tror inte att det kan bli så att tävlingsledaren säger "Lägg hunden" eller Ställ hunden", utan i så fall som nu... enbart "Kommendera" och så hoppas vi att vi kan hålla ordning på vad vi ska kommendera.


Men jag tycker redan nu att tävlingsledaren bör påminna den tävlande innan de startar momentet...  hunden ska stå, sitta och ligga. Med darrande tävlingsnerver kanske man behöver den påminnelsen, även om man bör veta ändå.


Jaja, det var det det....  Nu vidare i resonemanget.


Jag förstår precis hur du menar Ann, och jag tycker att du har rätt. Det blir mer rättvist på "ditt" sätt.  Även Lina är ju inne på samma sak när det gäller fjärren...  den första hunden ska inte missgynnas.


Ni har helt rätt där, det mest rättvisa är att man informerar alla innan någon har startat.  Och det kanske till och med kommer att bli så.... vi får väl se.


Beträffande Linas funderingar på det fria följet så skulle man i så fall, om man följer samma tanke om rättvisa, före start visa en skiss över hur det fria följet ska gå till, med stegförflyttningar och vändningar på stället inritade. Det där med stegförflyttningar och vändningar kan ju vara struligt ibland..... ofta lättare åt ena hållet än åt det andra, och med en skiss så vet alla var i programmet det ska göras, och i vilken följd det ska ske, innan de går ut på planen.  


Under förutsättning att tävlingsledaren inte råkar säga fel nån gång under programmets gång förstås...


Och är planen iordninggjord tidigt så kan man ju vara där i god tid och kolla in åt vilket håll rutan ligger, och så kan man träna på det...


Det enda som man fortfarande inte kan träna på är dirigeringsapporteringen. Där ska man ju lotta höger eller vänster för varje ekipage, vilket jag, inom parentes sagt, som första startande har varit ute för att man sagt att "vi har redan lottat och alla ska apportera höger apport"...   i sånt fallet (fast det är ju regelvidrigt förstås) kan också alla utom den första startande öva på rätt apport.

  

Jodå, det kan säkert göras mer rättvist på många sätt och vis... men eftersom jag är som jag är då, så tycker jag att man ska strunta i allt det där.


Men där har du också rätt, Ann... det är egentligen en annan diskussion det. Jag drog ihop de olika sakerna lite för enkelt i mitt förra inlägg.


Men ni vet, Ann och Lina i alla fall, vi har haft den här diskussionen ibland på våra "cirkelträffar" och jag har en liten egen åsikt där.


Jag själv klarar inte av det där med signaler och tecken som ska hjälpa min hund att veta exakt vad hon ska göra härnäst. Och eftersom jag inte fixar den biten så tycker jag förstås att min hund ska göra det jag säger, exakt när jag säger det, oasett vad vi har gjort, eller sagt, strax innan.

  

När jag tränar med Salza så får jag alltid lägga en hel del tid på att lära henne att INTE tänka själv. Det är himla charmigt när dom gör det, men i mitt tycke är det ganska så förödande på tävlingsplanen.


Därför vill jag att Salza ska vara så uppmärksam på vad jag säger, att hon gör det jag säger och inget annat (jaja, vi har inte nått dit helt och hållet ännu, men man måste ju ha mål, eller?   ) .


Jag vill inte att hon lär sig att hon troligtvis ska göra det hon senast gjorde i just det momentet. Hon har alldeles för lätt att göra sånt till en vana och i värsta fall agera på egen hand... "kan själv, matte"... ni vet...      


Och att jag tycker så här beror förstås på att jag är som jag är. Jag är ju ett kontrollfreak av stora mått, men just när det gäller den här biten så är min trygghet att jag vet att Salza gör det jag säger... oavsett vad vi har gjort strax innan.


Motsägelsefullt som sjuttan kanske.... men jag vill inte bli beroende av att en tävlingsledare aldrig får klanta sig (för det gör dom ibland), eller att inget oförutsett händer som "kullkastar" våra förberedelser.  


Det är kanske långsökt att tro att nåt ska hända som förändrar i vilken ordning hunden ska inta de olika ställningarna i dumrutan (med dagens regler så är det ju alltid samma, men nästa år alltså), eller i vilken ordning man gör fjärren... men om jag vet att Salza gör det jag säger, så behöver jag inte ens tänka på såna saker.


Alltså har jag eliminerat en sak som skulle kunna göra att jag blir nervös och tappar fokus ute på tävlingsplanen...    

  

Men vi är ju alla olika där, för de allra flesta så tror jag att det ger en trygghet att veta och kunna träna innan. Inte alltid så mycket för att hunden behöver det kanske, utan  mer för förarens egen skull.


Men strunt samma vilket... det kanske vore bra om alla fick den möjligheten, vi som inte vill kan ju avstå från att träna.... 


Men det finns ett moment som jag inte blir klok på i eliten, platsliggning i grupp. Den som lägger sin hund först ska också sätta upp sin hund sist.  


Och eftersom man lägger och sätter en hund i taget i det momentet så förstår jag varför.... det står till och med förtydligat i reglerna.... men är det verkligen rättvist??


Den hunden får ju ligga längre än dom andra... och dessutom med föraren stående vid  sidan, vilket många gånger kan vara svårt.  Ja, Ok då,,, en träningssak just det kanske... men tiden bli i alla fall längre....  inte så våldsamt mycket, men ska det vara lika för alla så....   



Ja, om sånt här kan man diskutera och fundera länge, och det är som sagt ganska så kul... men inte finns det nåt som är direkt rätt eller fel inte. Det tror inte jag i alla fall, inte så länge som både vi människor och våra hundar är så olika som vi är.

  

Men Ann... det som jag lagt ut om den nya dumrutan, bilder och text jag har citerat, dom är direkt kopierade från den engelska regeltexten som ligger på SBK:s hemsida.


Kanske är det bl.a den där sista raden som dom vill ha en förklaring till av FCI... vi får väl vänta och se.


  

Nu är det i alla fall promenaddags för mig och doggsen igen... nu har det hunnit bli -23 grader ute....  brrrr....

    


Av tedsams - 15 januari 2011 08:30

    

Häromdagen skrev jag nånstans att jag hellre har 20 grader kallt än snöfall.... och idag är det 20 kallt... OCH snöfall.  Tillvaron är verkligen knorkad nu för tiden...     

 

Doggsen och jag har i alla fall tagit en rejäl promenad nu på morgonen, trots kylan. Jag är ingen morgonmänniska, gillar egentligen inte att slänga mig ut i kylan direkt när jag kommer upp ur sängen.... men bara jag väl kommer ut så tycker jag att det är skönt.  Och så är det så himla skönt när vi kommer hem sedan... när jag ser att hundarna kurar ihop sig, nöjda och belåtna, och ser ut att tycka att det är skönt att vara inne igen. Då känner jag mig lite nöjd med mig själv...    

  

Och det finns faktiskt fler galningar än jag... mötte två andra hundekipage där ute i mörkret.

      

     

Eftersom jag fick ett par kommentarer på mitt förra inlägg om de nya elitlydnadsreglerna så tänkte jag återknyta till det idag.

  

För min del förstår jag inte riktigt vad SBK tycker är oklart i regeltexen, men jag har nog missat nåt dör . Nu för tiden är jag nog inte så haj på engelska kanske... man ligger väl av sig antar jag....  men jag har bara hittat en enda rad där jag inte förstår vad/hur dom menar, återkommer till den längre ner.

 

Det där med ordningsföljden på ställningarna är helt klart tycker jag. Så här står det:

 "The order of the positions and the order of turning left and right, may vary, but should be the same för all dogs of a competition."

  

I vilken ordning man ska ställa, sätta och lägga kan alltså variera, men ska vara samma för alla hundar i samma tävling.

  

Och det där med att vända vänster eller höger syftar förstås på de två 90-graders vinklar som finns. Dom behöver alltså inte alltid vinkla åt samma håll. Det finns en bra bild som illustrerar precis hur upplägget ska se ut.

  

 

 

 

Och sen så finns det också en annan bild som visar hur man som förare ska  gå.  

 


  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

Den streckade linjen visar hur man går, och pilarna vart man vänder. Avståndet bakom hunden, där man ska vända ska vara ungefär 2 m.

 

För mig ser det inte ut som några krångligheter, men det finns tydligen nåt klurigt där som jag inte fattat. Eller också är det så att det alltid finns folk som ska krångla till allting...   

 

Beträffande det där att man i förväg, på tävlingsdagen, ska få reda på i vilken ordning ställningsförändringarna ska ske, det tycker jag personligen är larvigt.... och orättvist.

 

Man kan ju se det som att den som har ett sent startnummer har så väldigt mycket fler möjligheter att träna på just det då, än vad den har som har ett tidigt startnummer. Det blir inte alls rättvist.... 

 

Jag tror ju mer på att lära hunden att göra det jag säger, när jag säger det... då räcker det om man får veta det när man gör sig redo för just det momentet.  

 

 

MEN... det finns en rad (den allra sista) i dom där anvisningarna som jag inte förstår....

 "The handler and dog should pass the corner cones from the right side leaving them om the left side."

 Där måste jag erkänna att jag inte kan hitta tillämpningen som dom syftar på...  men nån av er kanske kan förklara för mig...   Fast det blir väl ändå att vänta på SBK:s text som ska godkännas av FCI, det är ju det som kommer att stå där, som gäller på våra nationella prov i alla fall.  Och vi har ju ett helt år på oss att förstå dessutom.   

  

Och precis nu fick bloggen fnatt... ingen aning om det här blir läsbart eller ej. Kan ju vara ett tecken från ovan att jag inte ska bry mig, och inte tycka så mycket.. vem vet vem som sitter där uppe och kikar ner och misstycker.   








































Av tedsams - 14 januari 2011 11:07

  

Igår när vi träffades för vår lilla "cirkel", så kom vi ju som vanligt in på en massa villospår. Märkligt att det kan bli så...  men det händer ganska så ofta måste jag erkänna, och jag är väl inte speciellt oskyldig till det misstänker jag  


I alla fall så kom vi att prata om de nya elitlydnadsreglerna. De som gäller redan nu när det är internationella prov, och som kommer att gälla för alla elitklasstävlingar fr.o.m 1 januari 2012.


De finns bara på engelska än så länge, och jag måste erkänna att jag varit lite lat och inte brytt mig om att läsa dom. Tänkte vänta tills de finns på svenska...     


Men nu har jag kikat på dom, och jag blev lite glad när jag läste om det vi diskuterade, nämligen de nya reglerna för den s.k dumrutan.


För en gångs skull har jag tänkt alldeles rätt när jag har tränat det momentet.


Ni vet, dumrutan är det där momentet där man travar runt i en fyrkant och hunden ska ställas på första sträckan, sättas på den andra sträckan och sedan läggas på den tredje, och efter varje ställning som hunden intar ska föraren gå ett varv runt hela rutan.


Jag har, tvärtemot vad många andra sagt och gjort, hela tiden jobbat för att Salza ska göra det jag säger och inte det hon förväntar sig att jag ska säga.


Många förordar ju träningsmetoder där dom hela tiden förbereder hunden inför vad som ska komma härnäst, och det är säkert bra om man som förare är så disciplinerad att man klarar av det... men det är inte jag.   


Och i just det här momentet så är det vanligt att man också jobbar för att hunden ska veta ordningen på de olika aktiviteterna. Först stå, sedan sitt och sist ligg.


När vi har tränat har jag alltid blandat och gett där... ingen ordning alls när det gäller vad man gör först eller sist, och ibland har jag till och med kommenderat samma sak vid varje stopp.... allt i mening att Salza ska lära sig att lyssna, och inte bara göra det som hon alltid brukar göra i den situationen.


Nya reglerna säger att det är tillåtet att variera i vilken ordning ekipaget ska göra de olika sakerna, men att det alltid ska vara lika för alla inom samma tävling.


Men det innebär att de som nu tragglat för att hunden ska känna sig säker och veta i vilken ordning de olika kommandona kommer, de får tänka om. Och för de allra flesta är det säkert inga problem, på den nivån är hundarna ofta snabba att snappa upp vad förarna vill... men jag känner det i alla fall som att jag i min enfald, mot alla råd, trots allt har tränat "rätt"... om det nu finns nåt rätt och fel i dom här sammanhangen.    

  

För övrigt så kommer momentet att gå mycket snabbare att genomföra med de nya reglerna, och det kommer att bli lite mindre tråkigt att titta på tror jag. Och så tror jag att det blir lite svårare för hundarna också.... men det kommer väl att visa sig när vi så småningom börjar träna enligt det nya.


Fast det momentet kan man ju börja med redan nu förstås... klarar hunden av det nya så klarar den säkert också av att göra momentet på det "gamla" sättet... kanske    


Måste nog testa det vid tillfälle....     

  

Och så ska jag nog läsa igenom hela regelbibban. Nu plockade jag ut enbart det speciella momentet, men det kan ju vara intressant att se vad det finns för ändringar för övrigt också.

  

Och så ska jag nog läsa de nya bruksreglerna också, det har jag gjort vid nåt tillfälle,men jag har totalt glömt/förträngt allt jag läste. Fast det är ju ett helt år kvar tills dom träder i kraft förstås.... men det skadar aldrig att vara välinformerad  


Fast... som vanligt blev församlingen chockad när jag igår nämnde att jag älskar handböcker och bruksanvisningar.     Jag vet ju att det finns många fler än jag som är såna, men var gömmer dom sig tro... jag träffar då aldrig på nån.  


Idag skiner solen igen, det är 13-14 grader kallt och det är så synd att det inte är lite varmare ute. Nu är det välplogat på massor av ställen så att man skulle kunna träna hund, men det är ju för kallt.   

  

Förresten... den där kameran jag plockade fram igår, den som är liten och behändig och så lämplig att ha i fickan... den är inte kompatibel med Windows Vista, vilket är det operativsystem jag har på min dator.


Shit också, kan man säga om det... exakt samma problem som med videokameran... Det verkar som om tillverkarna av kameror och liknande grejor inte har brytt sig om att ta fram drivrutiner som funkar i Vista... dom förutsåg väl antagligen att det skulle bli ett kort mellanspel bara.


Så nu skulle jag vilja byta operativ till Windows 7 istället.... men vem sjuttan har råd med sånt??? Inte jag i alla fall....    

  

Hoppas dagen blir bra! Och att solen skiner på er också...     

  

  


Av tedsams - 13 januari 2011 11:45

  

Bäst att vara redo när den dör förmögenheten ramlar in...  för då drar vi ganska så omgående till varma soliga Australien där det är lååångt till närmsta granne .


Fast det är så där vykortsvackert här idag igen...  -11 grader och en klarblå himmel med strålande solsken. Och så all den där jäkla snön då förstås...


Var ute på en långrunda med hundarna i morse, och nu hann det faktiskt bli ljust innan vi var hemma igen. Så på nåt vis så går det ju åt rätt håll i alla fall, även om det är svårt att tro att det ska bli vår nån gång.


Men jag hörde faktiskt fåglarna kvittra i morse när vi var ute. Inte kråkor som kraxade eller så, utan småfåglar som kvittrade. Dom är lite tidiga tycker jag, men det är kanske med dom som med mina blommor, dom har tappat tidsorienteringen.    


Och efter helgen ska jag ta ner ljuslingan som sitter vid uteplatsen, den är visserligen jättefin på kvällen när det är mörkt, men den hör ju julen till egentligen, så nu ska den snart packas ner igen.

  

   

 Och det ska bli ganska så spännande att se hur det går när all den här snön så småningom (förhoppningsvis) smälter. Vi har våra uteplatser i norr och söder, och på södersidan är det säkert inga problem, men på den andra sidan, norrsidan, kan det bli riktigt kul.


Där har vi skottat upp en liten kiss-plats för hundarna, och det har blivit ett rejält snöberg där. Och det är som sagt i norrläge, och när vi köpte lägenheten så förstod vi att det var lite problem med att det var lite vått och sunkigt på den sidan.



Det hade nyss grävts ett dike där, och det "hade blivit bättre" sa dom som sålde, men, men....  När all den där snön ska smälta på ett ställe där det antagligen är lite vattensjukt och avrinningen är dålig, då kanske vi får en swimmingpool på uteplatsen. Det vore ju kul...    


Jaja, den dagen den sorgen.... jag kanske rent av är i Australien då, det ska väl inte var så himla svårt att vinna den där förmögenheten som behövs.    

  


Låg förresten häromnatten och läste ut en bok som var lite intresant. Det var en deckare, men det handlade ganska så mycket om att tolka människors kroppsspråk och att "läsa mellan raderna" när folk pratade.


Sånt är intressant tycker jag.....   


Jag är ju ganska så fascinerad av hundarnas kroppspråk, men det där med människors kroppsspråk är ännu mer intressant. För att inte tala om att "läsa mellan raderna" när folk pratar... det är riktigt, riktigt fascinerande.


Och för oss som har hundar så hör ju det där ihop, människornas kroppsspråk kontra hundarnas kroppsspråk. Vi påverkar varandra på det viset... muchos interesantos...     

  

Och idag har vi ännu en träff i vår lilla krympande "cirkel" där vi jobbar med mental träning inför tävling. Kanske därför som jag fastnade i den här tanken idag.... kroppsspråket betyder ju en hel del i såna sammanhang också.


Tänk er bara att ni står som publik på en lydnadstävling, och att ni då noterar hur de olika ekipagen ser ut när dom gör entré på lydnadsplanen.


Vilka signaler ger dom med hjälp av sitt kroppsspråk? Massor... skulle jag vilja säga. Och så väldigt skiftande ekipagen emellan....


Något att tänka på för den som tävlar kanske....    

  

Nej, nu ska jag leta fram min gamla digitalkamera, den som är såpass liten att jag kan ha den i fickan när jag är ute och går. Mobilkameran är inte så himla kul, och min andra, braiga, kamera är för stor att ha i fickan.    


Hoppas bara att programmet till min gamla kamera funkar ihop med Windows Vista. Det gör inte programmet till videokameran, så den använder vi nästan inte alls numera... vilket är synd.


Fast... min braiga kamera kan också videofilma... och den funkar ihop med Vista...  men den är ju lite för åbäkig att bära med sig ut på promenaderna nu på vintern.


Jisses... här har jag tillgång till två digitalkameror och en videokamera... och ändå måste jag beklaga mig... skäms på sig Barbro.   


Nu ska jag göra en djupdykning i en låda och plocka fram den där kameran i alla fall... tack vare flytten så vet jag faktiskt exakt var jag har den... inte illa, va?     

  







  

Av tedsams - 12 januari 2011 12:02

  

.... varje gång Salza flippar ur och visar vilket överskott av energi hon har.  Ni som läser Salzas egen blogg och har läst om gårdagen, förstår nog vad jag menar....   


Hon behöver hjärngympa, och det i mycket högre grad än vad hon får nu.


Salza är en hund som alltid har fått mycket hjärngympa, vilket förstås betyder att hon kräver en hel del innan hon blir trött i lilla skallen.  Men som sagt.... hennes matte är både lat och omotiverad    nån borde ta henne i upptuktelse...     

   


Och apropå det där med att träna hund...


Folk ringer och frågar efter valpkurser nu...  och dom kan inte förstå att jag inte har några valpkurser nu mitt i vintern när det är 1 meter snö och flera minusgrader ute.


Det är synd att brukshundklubbarna här omkring inte har nån verksamhet på vintern. Dom har ju ofta fina klubbstugor där man kan gå in och värma sig och sitta och prata...  det enda som behövs för övrigt är en plogad plan och det borde inte vara så omöjligt. Fast... ni med gott minne vet ju vilket rabalder såna åsikter kan leda till...    


Jag hänvisar visserligen de som ringer nu, till de ställen där man kör kurser inomhus, dom har ju kurser även på vintern.... men, men....


Personligen är jag inte så helt övertygad om att inomhusträning är att föredra, men det är å andra sidan inte jag som ska gå kurs heller. Och på valpkurserna är det ju mest så att det är ägarna som behöver utbildas och få chans att dryfta alla sina frågor och funderingar.... och då är det ju en fördel att kunna vara inne i värmen.


Men för den som har sin allra första hund så är det ingen idealisk tidpunkt att ha valp just nu... med tanke på väder och vind alltså.... men ibland kan det ju vara svårt att få till det där på ett bra sätt.  


Jaja... hoppas i alla fall att dom hittar nåt ställe där dom kan få hjälp även nu mitt i vintern. Valpkurser är viktiga saker det      

   

  

För min egen del så har jag nu äntligen kommit på vart jag ska flytta. Ni vet...jag har ju babblat om en stuga ute i ödemarken nånstans, med långt till grannar. Och nu har jag kommit på vart det finns såna ställen....


Jag drar till Australien helt enkelt.   


Har läst alla Tamara McKinleys böcker nu,  och det råder ingen tvekan... är det nånstans jag borde kunna hitta ett boende med långt till grannarna så är det väl i Australien.  


Inte dit där det är öken och 50 grader varmt, och inte dit där det just nu är översvämningar heller... utan till ett sånt där ställe ute i vildmarken där det finns dungar med jakarandaträd fyllda med färgglada fåglar, och bäckar som porlar glatt och är fyllda med fisk. Och svalkande gröna dungar som ger skugga åt ett litet trevligt hus där jag kan bo... och så ett stall för min häst och så stora hagar fyllda med boskap..... och så en liten infödingsby där dom som jobbar på min lilla gård kan bo.


Och så, inte att förglömma, två dagars resa till närmsta granne.... om jag inte använder min helikopter förstås    


Dit ska jag flytta..... ! Måste bara fixa en liten förmögenhet först, en sån bör man helt klart ha.... men det är väl en baggis.


Vaddå?? Stränga regler för invandring...??  Men jisses... det kan ju inte gälla mig... sånt gäller väl bara alla andra....?   

  

  

Jaja.. drömma kan man ju alltid.... och extra lätt är det när man klockan 11 på kvällen ligger och lyssnar på hur grannen bredvid jobbar och sliter.... spikar och borrar och sågar..... med renoveringen av sin nya lägenhet.   

   

   





Av tedsams - 10 januari 2011 13:06

  

Ja, det är det allra senaste namnet på Salza. Hon har i allra högsta grad en inbyggd klocka i sig... och en sån där jäkla väckarklocka dessutom.  Hon säger till på ett mycket tydligt sätt när det är dags.....


Nej då, hon väsnas inte, hon låter väldigt sällan, Salza. Det är mest bara när hon och Ibsen brottas som hon har en massa märkliga ljud för sig. Och om man så bara antyder att man tänker blåsa på hennes nos... då vrålar hon rakt ut, helt vansinnig... annars är hon oftast tyst.


Men när det är dags... enligt Salzas inbyggda klocka... då sätter hon sig och stirrar stint på mig... eller ibland på husse... vem det blir beror på vem hon förväntar sig ska agera.


Och där kan hon sedan sitta i all oändlighet, ända tills vi gör det där som hon förväntar sig. Och det är ett i allra högsta grad aktivt stirrande med en intensiv ögonkontakt. Efter nån minut börjar man ofrivilligt skruva på sig och känna sig olustig till mods, och efter ytterligare nån minut känner man ett helt oemotståndligt tvång att resa på sig och göra något åt stirrandet.


Jodå, jag kan försöka att säga till henne att "gå och lägg dig", då gör hon det... på ett ställe där hon fortfarande kan bibehålla ögonkontakten och återta sitt stirrande.


Men.... ni vet.....   Hon är ju så jäkla söt där hon sitter/ligger. Och hennes uttryck är så talande, och så ivrigt förväntansfullt... så vem kan motstå det???


Ingen här i huset i alla fall....      


  

För övrigt så måste jag ju få säga att tiden är lite ur led. Ja, inte Salzas tid då, hon håller tiden perfekt... utan mer allmänt så där.


Jag har en blomma, en Clivia, som blommar då och då. Sedan vi flyttade hit i höstas så har den kommit med ett stort kraftigt skott, och det skottet blommar nu. Hur knäppt är inte det då?? Mitt i mörka vintern...



Blommor ska vila nu, och blomma först när våren kommer.... fast min Dendrobium som jag skröt med för ett tag sedan, den har precis slutat blomma nu efter ett par månader med mängder av blommor.  Till och med blommorna är lite knäppa i det här huset....      

  

  

Nu ska vi ut på dagens promenad i alla fall. Ihop med halva bostadsområdet antar jag. Bara -2 grader och solsken, det kommer att krylla av folk och fä på de där välplogade gångvägarna. Och nån annanstans kan man ju inte gå nu när det är nästan 1 m snö.


Det blir inte nån speciell motion för hundarna när dom får gå kopplade mest hela tiden, och så tycker jag att det är så jäkla tråkigt att gå med hundar i koppel.... men det är ju inte så mycket att välja på när man är omgiven av andra människor. 


Vi använder i alla fall löpbandet varje dag nu... det är himla fiffig motion det. Och eftersom det då och då genererar en pytteliten godbit när man springer fint på det, så är inte Salza nödbedd.  Hon skuttar glatt upp på det där bandet så fort hon förstår att det är dags.  Bra att hon gillar det.....     

  


En gammal bild från när vi lärde in det hela... men det ser ju likadant ut nu, i alla fall så länge hon bara går. Fast det gör hon inte så ofta, hon får springa mest hela tiden....     

   

  




Skapa flashcards