Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 29 januari 2011

Nu rasar det snart...

Av tedsams - 29 januari 2011 23:02

     

Plusgrader idag igen, och ett jäkla blåsväder, och nu börjar det röra på sig uppe på taket. Så här såg det ut vid verandataket i kväll. Undrar om jag vaknar om det rasar ner med buller och bång i natt?    



För övrigt har dagen faktiskt varit lite aktiv...      Var iväg och handlade i morse, och sedan fick Salza leka filmstjärna en stund.


Har ju fått för mig att jag ska visa att hon kan namnet på några olika saker, och att hon hämtar dom när jag ber henne om det.  Tacksamt att träna sånt med en hund som älskar att apportera    


Vi har tränat in namnet på vovven, på mattes skor, på ormen, på bollis och på handduken.


Vovven är ett mjukisdjur, mattes skor är mina innetofflor. Där hämtar hon först den ena och när jag ber om "mattes andra sko" så tar hon den andra, och hon skiljer faktiskt på dom där två. Ber jag henne att hämta mattes sko när hon redan har hämtat en av dom, då tar hon upp den samma som hon redan hämtat. Ormen är också en mjukisleksak, en lång och slingrig sak. Bollis är en boll i ett snöre, och handduken är en handduk som hänger på kylskåpshandtaget i köket.


Problemet är att hon ibland blir så ivrig att hon slarvar med att lyssna ordentligt. Hon hämtar den roligaste grejen helt enkelt. Och hon blir trött i lilla flygmyreskallen av den här övningen, och då blir det lätt fel. Men det är svårt, även om det kan se enkelt ut. 

Jag är superimpad av henne....  ...... ovanligt va?   


Ni (som inte redan sett den på FB) ska få se den där filmen jag tog i dag. Förutom den första lilla snutten där man kan se grejorna hon ska hämta, så är den filmad utan avbrott. Och det poängterar jag just för att det faktiskt är svårt för en liten Salza att hålla ihop sig och fixa alltihop utan att göra fel.


Och den sista övningen, där grejorna ligger nära (ni förstår när ni ser filmen) den är gjord direkt efter den andra, även om det är en superkort paus där medan jag slänger ut grejorna på golvet.


Jaja... löjligt att tjafsa om det... men jag är imponerad av att hon håller ihop som hon gör, och fixar det jag ber henne om.   


Jisses....  min gamla skrytblogg har vaknat till liv igen... kul, kul....   eller???    


Här kommer filmen i alla fall då.....



När vi sedan hade åstadkommit detta film-underverk så var det dags att klippa Ibsen. Inte helt lätt vid den här årstiden eftersom det är för kallt att stå utomhus vid de där braiga bordet som finns på verandan.  Men nu är det gjort för denna gången i alla fall...    


Och när det var klart så klippte jag Salzas tassar, det tar en stund för jag är inte så himla bra på det... men nu är dom fina och välputsade i alla fall.


Sen fanns det ganska så rejält med hundhår att städa bort... och sen var det middag och därefter var det hög tid för dagens promenad.....  och sen har jag läst ut en bok..... och nu ska jag sova.....   Natti, natti

   

  

  


 
 
Ingen bild

Heléne & Molly

30 januari 2011 11:58

Man blir verkligen imponerad av Salzas "förstånd" att kunna särskilja de olika leksakerna.
Jag blev inspirerad och försökte få Molly att hämta 2 olika skaer men hon tog hela tiden den som var roligast (bollen). Vi tränar vidare!
Ha en forsatt bra dag och akta dig för snön som är på glid från taket.

tedsams

31 januari 2011 08:58

Ja, det är svårare än det ser ut, det där med att välja rätt sak. Men Molly fixar säkert det med lite träning.
Ha det gott! och lycka till med träningen... :-)

 
Ingen bild

ylva helgöstam

30 januari 2011 17:11

Mkt duktigt, impad! Jag går en klickerhundtränarkurs just nu och har fått i läxa till april då nästa tillfälle är, att lära vår ena hund antingen ligg ell frysmarkera "sitt" föremål bland många andra (av instuktörens) roliga prylar + svår störning, lockande m mat osv. Ej helt lätt, men har iaf fått till liggmarkeringen (som jag valt) och på nära håll fått honom att välja sin pryl framför andra svåra grejer typ kyckling/märgben, favoritleksaker osv. Men det är ju här hemma i köket, mkt svårare i en främmande miljö, detta är en helstirrig vorsthe... TUR att vi har till april på oss.

tedsams

31 januari 2011 09:01

Oj... er övning är nog mycket svårare än vår. Vete sjuttan om Salza skulle fixa störning i form av mat, hon är ju konstant utsvulten verkar det som. ;) Men det är ju en utmaning att testa förstås.
Det ska vara lite svårt, annars är det ju inte lika kul... :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards