Tedsams blogg

Alla inlägg den 29 januari 2011

Av tedsams - 29 januari 2011 23:02

     

Plusgrader idag igen, och ett jäkla blåsväder, och nu börjar det röra på sig uppe på taket. Så här såg det ut vid verandataket i kväll. Undrar om jag vaknar om det rasar ner med buller och bång i natt?    



För övrigt har dagen faktiskt varit lite aktiv...      Var iväg och handlade i morse, och sedan fick Salza leka filmstjärna en stund.


Har ju fått för mig att jag ska visa att hon kan namnet på några olika saker, och att hon hämtar dom när jag ber henne om det.  Tacksamt att träna sånt med en hund som älskar att apportera    


Vi har tränat in namnet på vovven, på mattes skor, på ormen, på bollis och på handduken.


Vovven är ett mjukisdjur, mattes skor är mina innetofflor. Där hämtar hon först den ena och när jag ber om "mattes andra sko" så tar hon den andra, och hon skiljer faktiskt på dom där två. Ber jag henne att hämta mattes sko när hon redan har hämtat en av dom, då tar hon upp den samma som hon redan hämtat. Ormen är också en mjukisleksak, en lång och slingrig sak. Bollis är en boll i ett snöre, och handduken är en handduk som hänger på kylskåpshandtaget i köket.


Problemet är att hon ibland blir så ivrig att hon slarvar med att lyssna ordentligt. Hon hämtar den roligaste grejen helt enkelt. Och hon blir trött i lilla flygmyreskallen av den här övningen, och då blir det lätt fel. Men det är svårt, även om det kan se enkelt ut. 

Jag är superimpad av henne....  ...... ovanligt va?   


Ni (som inte redan sett den på FB) ska få se den där filmen jag tog i dag. Förutom den första lilla snutten där man kan se grejorna hon ska hämta, så är den filmad utan avbrott. Och det poängterar jag just för att det faktiskt är svårt för en liten Salza att hålla ihop sig och fixa alltihop utan att göra fel.


Och den sista övningen, där grejorna ligger nära (ni förstår när ni ser filmen) den är gjord direkt efter den andra, även om det är en superkort paus där medan jag slänger ut grejorna på golvet.


Jaja... löjligt att tjafsa om det... men jag är imponerad av att hon håller ihop som hon gör, och fixar det jag ber henne om.   


Jisses....  min gamla skrytblogg har vaknat till liv igen... kul, kul....   eller???    


Här kommer filmen i alla fall då.....



När vi sedan hade åstadkommit detta film-underverk så var det dags att klippa Ibsen. Inte helt lätt vid den här årstiden eftersom det är för kallt att stå utomhus vid de där braiga bordet som finns på verandan.  Men nu är det gjort för denna gången i alla fall...    


Och när det var klart så klippte jag Salzas tassar, det tar en stund för jag är inte så himla bra på det... men nu är dom fina och välputsade i alla fall.


Sen fanns det ganska så rejält med hundhår att städa bort... och sen var det middag och därefter var det hög tid för dagens promenad.....  och sen har jag läst ut en bok..... och nu ska jag sova.....   Natti, natti

   

  

  


Ovido - Quiz & Flashcards