Tedsams blogg

Alla inlägg den 18 januari 2011

Av tedsams - 18 januari 2011 12:37

  

.... att läsa de nya elitlydnadsreglerna. 

Och då blir det samtidigt en kommentar till kommentarerna till det förra inlägget...    



Nej, jag har heller aldrig sett 3 storlekar på metallapport, men det står tydligt att det ska finnas tre olika storlekar :

"Three different sizes (and weights) of metal dumbbells, in proportion to the sizes of the dogs, must be available,. The maximum weight of the largest dumbbell is approx. 200 g. It is, however, the handler’s choice which dumbbell he or she selects, regardless of the size the dog."

 

Och om jag då går vidare till vittringsapporteringen så är det tydligen enl. de nya reglerna så att momentet börjar när föraren får pinnen i sin hand:

"The exercise starts when the steward hands over the object"

 

Men allt det här är ju inte förrän nästa år, i alla fall inte för oss som bara tävlar på nationella tävlingar. Men det kan ju vara bra att ha det i åtanke kanske...   dumt att lära in något som man sedan måste ändra på.

 

Och Ann... det där om att det är tillåtet resp inte tillåtet att kommendera Stanna kvar vid hopp-apporteringen och fjärren....  Vid hopp-apport börjar momentet när du ställer upp framför hindret, och tillåtna kommandon är Hopp-Apport-Loss. Alla kommondon utöver det måste ju ge poängavdrag då.


Vid fjärren börjar momentet när du lägger ner hunden. Och tillåtna kommandon är Ligg-Stanna kvar och sedan Sitt-Stå-Ligg ... eller handtecken. 

I lydnaden så ändras ju reglerna ganska så ofta, men står det bara tydligt i regelboken så är det Ok tycker jag.  


  

Shit....   nu försvann mer än halva inlägget... jag som hade skrivit så mycket mer....  nu skiter jag i det här och går ut med hundarna.....

Av tedsams - 18 januari 2011 10:05

  

... att traggla mig igenom de nya elitreglerna. Eller fortsätter och fortsätter... jag kollade ju bara igenom just dumrutans nya skrivning förut, nu har jag börjat från början och tar moment för moment.


Och för mig som älskar bruksanvisningar och regelböcker så är det nästan en högtidsstund      äh, skämtar lite...   så illa är det inte.


Men det är intressant att lusläsa reglerna, man hittar en hel del grejor där som är bra att veta. Fast man skulle kanske önska att lite fler domare lusläste reglerna också...    eller kanske inte.. då skulle ju bedömningen bli ännu hårdare.


Att ev. tävlingsledare lusläser dom hoppas man ju verkligen, men så är det nog inte alltid heller...


Så här står det i alla fall när det gäller det fria följet:

 


"An imperfect direction (not parallel) of the heel position should result in loss of about 2 points. Slowing down and stopping before, during or after turns are penalised. A dog that walks so near to the handler so that it disturbs or hinders the handler should be penalised, even more if the dog leans or touches the

handler."

  

Det allra sista där är intressant tycker jag... hur många är det inte som har sin hund nästan hängande på vänsterbenet under det fria följet. Det ska alltså kosta poäng....  likväl som att de som plogar vid fria följet ska tappa ca 2 poäng...  hårda bud som man sällan ser i bedömningarna in real life. 


Nästa moment jag fastnade vid är bedömningen av rutan... jisses... stackars domare som ska hålla reda på alla kommandon och allt som föraren kan tänkas göra.



Så här heter momentet på engelska "Send away with directions, down and recall"  men nån dirigering är ju inte tillåten utan poängavdrag...   jaja...

 

När det gäller apportering med dirigerng så ska  tre storlekar av apporter finnas tillgängligt, och föraren har rätt att välja storlek på apporterna.

  

Nu har jag inte brytt mig om att jämföra de nya reglerna med de gamla, men jag tror att vi redan nu har rätt att välja storlek, men jag har aldrig varit med om att det har funnits tre storlekar att välja på...

  

Lite intressant är det att det står poängterat att hunden ska ta den kortaste vägen till apporten. Undrar om det kommer att påverka något för alla dom som lär hunden att först gå ut skarpt till höger/vänster för att sedan dra iväg utåt mot apporterna. Dom tar ju faktiskt inte den kortaste vägen....

 

Och i hopp-apprt med metallapport står det också att man ska ha tre storlekar att välja mellan när det gäller apporterna... men det är inte ofta man erbjuds den möjligheten  inte. Det blir nog för klubbarna att köpa in lite fler apporter tror jag..

  

Äh, nu orkar jag inte fundera över några fler moment just nu.... återkommer om det en annan gång.


Nu ska jag åka till bibblan och låna lite nya böcker. Det är så konstigt, dom böcker jag lånar tar slut så fort... måste vara dålig kvalité på böckerna nu för tiden, dom varar ju ingenting    

  


   

 

Ovido - Quiz & Flashcards