Tedsams blogg

Alla inlägg den 15 januari 2011

Av tedsams - 15 januari 2011 12:36

  

.... på kommentarerna till förra inlägget.    


Vill först säga att det är kul att ni orkar bry er om att skriva kommentarer.... och sen så är det ju som Ann säger... alltid roligt att diskutera olika spörsmål i de här sammanhangen.  


Först mitt svar till Lina ang den nya dumrutan: Min gissning är att man när momentet ska starta får veta i vilken ordning hunden ska stå, sitta och ligga. Om det inte blir så att alla ska informeras i samband med lottningen eller liknande.... men det är ju bara en gissning, hur det säkert blir vet vi ju inte innan SBK sagt sitt.  Men jag tror inte att det kan bli så att tävlingsledaren säger "Lägg hunden" eller Ställ hunden", utan i så fall som nu... enbart "Kommendera" och så hoppas vi att vi kan hålla ordning på vad vi ska kommendera.


Men jag tycker redan nu att tävlingsledaren bör påminna den tävlande innan de startar momentet...  hunden ska stå, sitta och ligga. Med darrande tävlingsnerver kanske man behöver den påminnelsen, även om man bör veta ändå.


Jaja, det var det det....  Nu vidare i resonemanget.


Jag förstår precis hur du menar Ann, och jag tycker att du har rätt. Det blir mer rättvist på "ditt" sätt.  Även Lina är ju inne på samma sak när det gäller fjärren...  den första hunden ska inte missgynnas.


Ni har helt rätt där, det mest rättvisa är att man informerar alla innan någon har startat.  Och det kanske till och med kommer att bli så.... vi får väl se.


Beträffande Linas funderingar på det fria följet så skulle man i så fall, om man följer samma tanke om rättvisa, före start visa en skiss över hur det fria följet ska gå till, med stegförflyttningar och vändningar på stället inritade. Det där med stegförflyttningar och vändningar kan ju vara struligt ibland..... ofta lättare åt ena hållet än åt det andra, och med en skiss så vet alla var i programmet det ska göras, och i vilken följd det ska ske, innan de går ut på planen.  


Under förutsättning att tävlingsledaren inte råkar säga fel nån gång under programmets gång förstås...


Och är planen iordninggjord tidigt så kan man ju vara där i god tid och kolla in åt vilket håll rutan ligger, och så kan man träna på det...


Det enda som man fortfarande inte kan träna på är dirigeringsapporteringen. Där ska man ju lotta höger eller vänster för varje ekipage, vilket jag, inom parentes sagt, som första startande har varit ute för att man sagt att "vi har redan lottat och alla ska apportera höger apport"...   i sånt fallet (fast det är ju regelvidrigt förstås) kan också alla utom den första startande öva på rätt apport.

  

Jodå, det kan säkert göras mer rättvist på många sätt och vis... men eftersom jag är som jag är då, så tycker jag att man ska strunta i allt det där.


Men där har du också rätt, Ann... det är egentligen en annan diskussion det. Jag drog ihop de olika sakerna lite för enkelt i mitt förra inlägg.


Men ni vet, Ann och Lina i alla fall, vi har haft den här diskussionen ibland på våra "cirkelträffar" och jag har en liten egen åsikt där.


Jag själv klarar inte av det där med signaler och tecken som ska hjälpa min hund att veta exakt vad hon ska göra härnäst. Och eftersom jag inte fixar den biten så tycker jag förstås att min hund ska göra det jag säger, exakt när jag säger det, oasett vad vi har gjort, eller sagt, strax innan.

  

När jag tränar med Salza så får jag alltid lägga en hel del tid på att lära henne att INTE tänka själv. Det är himla charmigt när dom gör det, men i mitt tycke är det ganska så förödande på tävlingsplanen.


Därför vill jag att Salza ska vara så uppmärksam på vad jag säger, att hon gör det jag säger och inget annat (jaja, vi har inte nått dit helt och hållet ännu, men man måste ju ha mål, eller?   ) .


Jag vill inte att hon lär sig att hon troligtvis ska göra det hon senast gjorde i just det momentet. Hon har alldeles för lätt att göra sånt till en vana och i värsta fall agera på egen hand... "kan själv, matte"... ni vet...      


Och att jag tycker så här beror förstås på att jag är som jag är. Jag är ju ett kontrollfreak av stora mått, men just när det gäller den här biten så är min trygghet att jag vet att Salza gör det jag säger... oavsett vad vi har gjort strax innan.


Motsägelsefullt som sjuttan kanske.... men jag vill inte bli beroende av att en tävlingsledare aldrig får klanta sig (för det gör dom ibland), eller att inget oförutsett händer som "kullkastar" våra förberedelser.  


Det är kanske långsökt att tro att nåt ska hända som förändrar i vilken ordning hunden ska inta de olika ställningarna i dumrutan (med dagens regler så är det ju alltid samma, men nästa år alltså), eller i vilken ordning man gör fjärren... men om jag vet att Salza gör det jag säger, så behöver jag inte ens tänka på såna saker.


Alltså har jag eliminerat en sak som skulle kunna göra att jag blir nervös och tappar fokus ute på tävlingsplanen...    

  

Men vi är ju alla olika där, för de allra flesta så tror jag att det ger en trygghet att veta och kunna träna innan. Inte alltid så mycket för att hunden behöver det kanske, utan  mer för förarens egen skull.


Men strunt samma vilket... det kanske vore bra om alla fick den möjligheten, vi som inte vill kan ju avstå från att träna.... 


Men det finns ett moment som jag inte blir klok på i eliten, platsliggning i grupp. Den som lägger sin hund först ska också sätta upp sin hund sist.  


Och eftersom man lägger och sätter en hund i taget i det momentet så förstår jag varför.... det står till och med förtydligat i reglerna.... men är det verkligen rättvist??


Den hunden får ju ligga längre än dom andra... och dessutom med föraren stående vid  sidan, vilket många gånger kan vara svårt.  Ja, Ok då,,, en träningssak just det kanske... men tiden bli i alla fall längre....  inte så våldsamt mycket, men ska det vara lika för alla så....   



Ja, om sånt här kan man diskutera och fundera länge, och det är som sagt ganska så kul... men inte finns det nåt som är direkt rätt eller fel inte. Det tror inte jag i alla fall, inte så länge som både vi människor och våra hundar är så olika som vi är.

  

Men Ann... det som jag lagt ut om den nya dumrutan, bilder och text jag har citerat, dom är direkt kopierade från den engelska regeltexten som ligger på SBK:s hemsida.


Kanske är det bl.a den där sista raden som dom vill ha en förklaring till av FCI... vi får väl vänta och se.


  

Nu är det i alla fall promenaddags för mig och doggsen igen... nu har det hunnit bli -23 grader ute....  brrrr....

    


Av tedsams - 15 januari 2011 08:30

    

Häromdagen skrev jag nånstans att jag hellre har 20 grader kallt än snöfall.... och idag är det 20 kallt... OCH snöfall.  Tillvaron är verkligen knorkad nu för tiden...     

 

Doggsen och jag har i alla fall tagit en rejäl promenad nu på morgonen, trots kylan. Jag är ingen morgonmänniska, gillar egentligen inte att slänga mig ut i kylan direkt när jag kommer upp ur sängen.... men bara jag väl kommer ut så tycker jag att det är skönt.  Och så är det så himla skönt när vi kommer hem sedan... när jag ser att hundarna kurar ihop sig, nöjda och belåtna, och ser ut att tycka att det är skönt att vara inne igen. Då känner jag mig lite nöjd med mig själv...    

  

Och det finns faktiskt fler galningar än jag... mötte två andra hundekipage där ute i mörkret.

      

     

Eftersom jag fick ett par kommentarer på mitt förra inlägg om de nya elitlydnadsreglerna så tänkte jag återknyta till det idag.

  

För min del förstår jag inte riktigt vad SBK tycker är oklart i regeltexen, men jag har nog missat nåt dör . Nu för tiden är jag nog inte så haj på engelska kanske... man ligger väl av sig antar jag....  men jag har bara hittat en enda rad där jag inte förstår vad/hur dom menar, återkommer till den längre ner.

 

Det där med ordningsföljden på ställningarna är helt klart tycker jag. Så här står det:

 "The order of the positions and the order of turning left and right, may vary, but should be the same för all dogs of a competition."

  

I vilken ordning man ska ställa, sätta och lägga kan alltså variera, men ska vara samma för alla hundar i samma tävling.

  

Och det där med att vända vänster eller höger syftar förstås på de två 90-graders vinklar som finns. Dom behöver alltså inte alltid vinkla åt samma håll. Det finns en bra bild som illustrerar precis hur upplägget ska se ut.

  

 

 

 

Och sen så finns det också en annan bild som visar hur man som förare ska  gå.  

 


  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

Den streckade linjen visar hur man går, och pilarna vart man vänder. Avståndet bakom hunden, där man ska vända ska vara ungefär 2 m.

 

För mig ser det inte ut som några krångligheter, men det finns tydligen nåt klurigt där som jag inte fattat. Eller också är det så att det alltid finns folk som ska krångla till allting...   

 

Beträffande det där att man i förväg, på tävlingsdagen, ska få reda på i vilken ordning ställningsförändringarna ska ske, det tycker jag personligen är larvigt.... och orättvist.

 

Man kan ju se det som att den som har ett sent startnummer har så väldigt mycket fler möjligheter att träna på just det då, än vad den har som har ett tidigt startnummer. Det blir inte alls rättvist.... 

 

Jag tror ju mer på att lära hunden att göra det jag säger, när jag säger det... då räcker det om man får veta det när man gör sig redo för just det momentet.  

 

 

MEN... det finns en rad (den allra sista) i dom där anvisningarna som jag inte förstår....

 "The handler and dog should pass the corner cones from the right side leaving them om the left side."

 Där måste jag erkänna att jag inte kan hitta tillämpningen som dom syftar på...  men nån av er kanske kan förklara för mig...   Fast det blir väl ändå att vänta på SBK:s text som ska godkännas av FCI, det är ju det som kommer att stå där, som gäller på våra nationella prov i alla fall.  Och vi har ju ett helt år på oss att förstå dessutom.   

  

Och precis nu fick bloggen fnatt... ingen aning om det här blir läsbart eller ej. Kan ju vara ett tecken från ovan att jag inte ska bry mig, och inte tycka så mycket.. vem vet vem som sitter där uppe och kikar ner och misstycker.   








































Skapa flashcards