Tedsams blogg

Alla inlägg den 13 januari 2011

Av tedsams - 13 januari 2011 11:45

  

Bäst att vara redo när den dör förmögenheten ramlar in...  för då drar vi ganska så omgående till varma soliga Australien där det är lååångt till närmsta granne .


Fast det är så där vykortsvackert här idag igen...  -11 grader och en klarblå himmel med strålande solsken. Och så all den där jäkla snön då förstås...


Var ute på en långrunda med hundarna i morse, och nu hann det faktiskt bli ljust innan vi var hemma igen. Så på nåt vis så går det ju åt rätt håll i alla fall, även om det är svårt att tro att det ska bli vår nån gång.


Men jag hörde faktiskt fåglarna kvittra i morse när vi var ute. Inte kråkor som kraxade eller så, utan småfåglar som kvittrade. Dom är lite tidiga tycker jag, men det är kanske med dom som med mina blommor, dom har tappat tidsorienteringen.    


Och efter helgen ska jag ta ner ljuslingan som sitter vid uteplatsen, den är visserligen jättefin på kvällen när det är mörkt, men den hör ju julen till egentligen, så nu ska den snart packas ner igen.

  

   

 Och det ska bli ganska så spännande att se hur det går när all den här snön så småningom (förhoppningsvis) smälter. Vi har våra uteplatser i norr och söder, och på södersidan är det säkert inga problem, men på den andra sidan, norrsidan, kan det bli riktigt kul.


Där har vi skottat upp en liten kiss-plats för hundarna, och det har blivit ett rejält snöberg där. Och det är som sagt i norrläge, och när vi köpte lägenheten så förstod vi att det var lite problem med att det var lite vått och sunkigt på den sidan.



Det hade nyss grävts ett dike där, och det "hade blivit bättre" sa dom som sålde, men, men....  När all den där snön ska smälta på ett ställe där det antagligen är lite vattensjukt och avrinningen är dålig, då kanske vi får en swimmingpool på uteplatsen. Det vore ju kul...    


Jaja, den dagen den sorgen.... jag kanske rent av är i Australien då, det ska väl inte var så himla svårt att vinna den där förmögenheten som behövs.    

  


Låg förresten häromnatten och läste ut en bok som var lite intresant. Det var en deckare, men det handlade ganska så mycket om att tolka människors kroppsspråk och att "läsa mellan raderna" när folk pratade.


Sånt är intressant tycker jag.....   


Jag är ju ganska så fascinerad av hundarnas kroppspråk, men det där med människors kroppsspråk är ännu mer intressant. För att inte tala om att "läsa mellan raderna" när folk pratar... det är riktigt, riktigt fascinerande.


Och för oss som har hundar så hör ju det där ihop, människornas kroppsspråk kontra hundarnas kroppsspråk. Vi påverkar varandra på det viset... muchos interesantos...     

  

Och idag har vi ännu en träff i vår lilla krympande "cirkel" där vi jobbar med mental träning inför tävling. Kanske därför som jag fastnade i den här tanken idag.... kroppsspråket betyder ju en hel del i såna sammanhang också.


Tänk er bara att ni står som publik på en lydnadstävling, och att ni då noterar hur de olika ekipagen ser ut när dom gör entré på lydnadsplanen.


Vilka signaler ger dom med hjälp av sitt kroppsspråk? Massor... skulle jag vilja säga. Och så väldigt skiftande ekipagen emellan....


Något att tänka på för den som tävlar kanske....    

  

Nej, nu ska jag leta fram min gamla digitalkamera, den som är såpass liten att jag kan ha den i fickan när jag är ute och går. Mobilkameran är inte så himla kul, och min andra, braiga, kamera är för stor att ha i fickan.    


Hoppas bara att programmet till min gamla kamera funkar ihop med Windows Vista. Det gör inte programmet till videokameran, så den använder vi nästan inte alls numera... vilket är synd.


Fast... min braiga kamera kan också videofilma... och den funkar ihop med Vista...  men den är ju lite för åbäkig att bära med sig ut på promenaderna nu på vintern.


Jisses... här har jag tillgång till två digitalkameror och en videokamera... och ändå måste jag beklaga mig... skäms på sig Barbro.   


Nu ska jag göra en djupdykning i en låda och plocka fram den där kameran i alla fall... tack vare flytten så vet jag faktiskt exakt var jag har den... inte illa, va?     

  







  

Ovido - Quiz & Flashcards