Tedsams blogg

Alla inlägg den 5 januari 2011

Av tedsams - 5 januari 2011 08:47

   

....  vad som får hundarna att reagera så olika i till synes samma situation. Eller... jag vet vad som får hundarna att reagera så olika, men jag skulle vilja kunna se de signaler som skickas hundarna emellan, och som utlöser de där olika reaktionerna.

  

Salza är ju inte den som är den om hon möter en, som man lite slarvigt brukar kalla, "aggressiv" hund. En hund som gör utfall och vrålar på allehanda vis... en sån hund vill hon gärna tufsa till. Men säger jag NEJ! så sköter hon sig och tassar på fint vid min sida, men ögonkasten hon ger den där stökiga hunden säger tydligt vad hon egentligen skulle vilja göra.    


Men så kan vi möta en annan hund, som i mina ögon beter sig precis lika illa.... gapar och skriker och slänger sig i kopplet... och Salza verkar inte bry sig alls.


Jag kan inte se nån skillnad i deras beteende, men det kan tydligen Salza. Det vore kul att kunna se det hon ser......


Och ännu mer intressant vore det att få veta vad som nån enstaka gång kan få henne att morra dovt när vi möter vi en annan hund. Det händer inte ofta, men det har hänt nån gång sedan vi flyttade hit. Och då är det hundar som till synes (i mina ögon alltså) inte bryr sig. De går snyggt och prydligt vid sin förares sida, och det gör Salza också utan att jag behöver säga till henne... men hon morrar lite dovt medan vi möts.


Det skulle vara så intressant att få veta..... det finns ju helt klart en kommunikation hundarna emellan som vi människor inte alls kan uppfatta.

   

Jaja... igår klippte jag i alla fall äntligen Salza. Och kammade bort mängder av päls. Hennes päls har verkligen förändrats efter kastreringen, till det sämre då förstås.


Hon hade ju inte så våldsamt mycket päls innan, som väl är, för hon har fått mer päls, och både grövre och ulligare päls. Och att det är mer gör inte så mycket, men det där grova och det där ulliga är inte kul.


Och så har vi problem med vikten... ja, jag tänker närmast på Salza nu då, min vikt har inte jag så jobbigt med, även om omgivningen har det   och det är väl likadant med Salza antar jag.


Hon verkar inte besvärad av den... hon verkar ha superkondis.... det är jag som har synpunkter på den. Och hon måste ner några kilo i vikt nu.... hur nu det ska gå till.


Redan innan hon blev kastrerad hade hon lätt för att lägga på sig nåt kilo för mycket, och det har liksom inte blivit bättre efteråt.


Och ska vi nu börja träna lite mer "seriöst" igen (vilket vi ju ska   ) så blir det ju en hel del belöningsgodis också. Dra ner på maten säger säkert nån nu då... men hon får så himla lite mat redan som det är. Det mesta av hennes tid går numera till att försöka hitta nåt att äta...  stackars lilla Flygmyran, ständigt hungrig.


Skönt i alla fall att alla helgerna snart är över. Vi har visserligen inte firat nåt speciellt, men eftersom jag inte tycker om just de här helgerna så är det skönt att det snart är slut på dom. 


De få julsaker jag hade plockat fram plockades bort igår. Alla ljusstakarna togs också bort, och nedrans så mörkt det blev.  Det enda som är kvar i den vägen är ljusslingan på uteplatsen, den får sitta kvar ett tag till. Men nu får det skynda sig att bli lite ljusare ute, så att det känns att vi kommit på andra sidan nyår.


Fast snöhögarna kommer snart att nå över våra fönster misstänker jag.... då blir det riktigt mörkt inne.   Det snöade igår igen, och det fortsätter tydligen idag också...  och om det har kommit nästan 1 meter snö i början av januari, hur mycket kan det då inte hinna bli innan vintern är över???


Och det är inte lätt att skotta bort snön nu när det är så högt med snö överallt.... krafterna räcker inte till för att slänga upp snön så högt.... och det är som sagt flera månader kvar på vintern fortfarande.   

  


Hoppas i alla fall att även denna helgen blir en bra helg för er alla...!

   


  


Ovido - Quiz & Flashcards