Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 18 november 2010

Jag har en Dendrobium....

Av tedsams - 18 november 2010 09:16

En orkidé alltså, för er som inte visste det      Jag har haft flera orkidéer, men förr eller senare så dör dom allihop. Dom är ju jättefina när man får dom, men sen.... tja.... sen tynar dom bara bort på nåt vis.


Men min dendroboium fick jag för två år sedan, och då var den kanonfin, översållad med ljuvliga vita blommor.


Och allt sedan dess har den blommat... och blommat... och blommat... och blommat.  Så snart en omgång blommor har vissnat, så börjar det komma knoppar för en ny omgång.


Inte så vansinnigt många blommor som när jag fick den visserligen, men ändå tillräckligt många för att man ska bli alldeles häpen....     


Men orkidéer ska ha en liten vilopaus då och då.... men det tar aldrig min dendrobium... den bara blommar och blommor. Trots att den inte får något mer än en liten vattenslurk då och då när jag kommer i håg det.... ganska så sällan alltså.  Och det är kanske det som är bra...


Jag frågade i blomsteraffären vad jag skulle göra med dom där stjälkarna som det aldrig kommer några blommor på, och fick till svar : "Har du en dendrobium som blommar så som du säger, så gör inget alls... rör den inte!!"    


Men nu när vi flyttat så får vi väl se hur det går.... nu står den i ett fönster åt ett annat väderstreck, och det är mycket varmare här i lägenheten än vad det var i huset.  Hoppas att den överlever....  fast den har redan blomamt en omgång sedan vi flyttade hit, men det kan ju vara "av bara farten" så att säga... den kanske kommer av sig nu när den inser att den ska bo här. 


I alla fall så är den en njutning att se på varje gång den blommar... fantastiskt vacker....     

  

Nog om det... nu över till dagens klagovisa....


Fy för folk som klär på sina hundar tjocka täcken när dom ska gå ut, trots att det bara är några grader kallt ute.  Bara för att dom själv fryser och byltar på sig, så har inte hundar människors behov av kläder när dom ska vara ute.    


Vet ni att jag tycker att det finns många varianter av det där med vanskötsel av djur...  eller hundar då kanske främst.


Att inte låta hundar vara hundar, och få leva ett så normalt hundliv som det är möjligt i vårt samhälle, det är väl också en form av vanskötsel? 


Är det något som jag INTE har dåligt samvete för här i livet, så är det för hur min hund lever sitt liv i alla fall.


Även om det säkert finns många hundar som har ett ännu bättre liv än vad min hund har, så finns det alldeles för många som har ett torftigt och ynkligt hundliv... stackars dom.   

   

Näe nu ska jag inte klaga mer... på en stund....    


Har fått ett dataprogram av sonen.    Ett program som han använder i den utbildning han går....  och jag vill också lära mig det programmet bättre (kan lite till husbehov)..... så jag har fått hans övningsuppgifter att lära mig på.


Men jag har inte ens orkat läsa igenom den första uppgiften ännu. Vet ni att hjärnan går in i nån sorts dvala när man inte jobbar längre...   


Jag, som har haft ett arbete där jag ständigt måste lära mig nytt och hålla mig ajour med vad som hände, jag har numera en hjärna som flyter omkring i tjära...  tragiskt, men så är det    


Vi får väl se om jag kan väcka min slumrade hjärna såpass att jag kan tillgodogöra mig den där utbildnignen som sonen låter mig snylta på. 


Herregud... sånt var ju vardagsmat för bara några år sedan, och nu är det ett helt berg att övervinna.    


Men nu ska jag först och främst leta efter ett nytt batteri till Kurts mobil. Det är ju inte meningen att man ska ha nån mobil som är äldre än högst ett år verkar det som.... sen är det nästan hopplöst att få tag i tillbehör till dom.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Ovido - Quiz & Flashcards