Tedsams blogg

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2010

Det är en artikel i dagens tidning...

Av tedsams - 17 oktober 2010 09:37

...... om en Dog listner. Lite intressant... det handlar om metoden som heter Amichien bonding.


Inga nyheter direkt, men jag har aldrig vetat att denna människa, som det handlar om, finns i Sundsvall.


Det enda som är riktigt rejält häpnadsväckande är att det på fullt allvar sägs att en Dog listner kan hjälpa till med hundar som t.ex morrar, uppträder aggressivt eller är nervösa och rädda.. och att det oftast räcker med en enda konsultation.


Det häpnadsväckande är alltså att det ska räcka med en enda konsultation....  men är det sant så är det väl bara bra förstås.    

  

Jag är nog benägen att hålla med om det mesta som denna Dog listner säger... det är som sagt inga nyheter direkt. Men det finns ett par saker som jag vänder mig emot.... förstås....    


Men den enda grejen som jag tänkte ta upp här då, det är att hon säger att man inte ska prata med sin hund i tid och otid...  "då tycker den inte att man egentligen säger något och slutar lyssna, precis som barn kan göra".

  

Fast... det är ju inget viktigt direkt... men om man pratar med sin hund så lär den så oerhört mycket om vår vardag.


Salza lyssnar alltid när jag babblar... och suger åt sig kända ord som för henne innebär något. Oftast positiva saker, men även sånt som inte alltid är så kul.


Men, även om det låter otroligt, så babblar jag inte jämt.   Men jag pratar med Salza, och hon lyssnar, och hon lär sig massor av vardagliga saker som jag sedan utnyttjar.


Det innebär ju att jag kan "kommendera" henne till en massa olika saker, utan att just "kommendera" henne. Jag pratar med henne, hon lyssnar och när hon känner igen vissa ord så vet hon vad det innebär och handlar därefter. Skitmysigt tycker jag...   


Pratar man bara med sin hund när man ska säga till den "går si! eller gör så!" då får man inte alls det förhållande som jag vill ha med mina hundar.


Men jag vet många som hyllar det där med att man ska nonchalera sin hund och bara ägna den uppmärksamhet när man ska ha den att göra något.... eller låta bli att göra något... inget kul alls tycker jag!


Men, men... låt var och en bli salig på sin tro...

   

Vi var och tittade på en lydnadstävling igår. Kul att se duktiga hundar, och lite sugen blev jag nog    Får nog se till att damma av både mig och Salza tror jag...  kan ju lugnt säga så nu när tävlingssäsongen är över här uppe    

   

Fast idag har husse och hundar åkt iväg för morgonpromenaden, och idag är det dessutom gårdsstädning här i området, så idag blir det inget tränat.


Men Jestanes så jag AVSKYR såna aktiviteter.....  gårdsstädningar alltså. 


Inte för att jag är rädd för jobbet, utan det är hela grejen som sådan....  ni vet... jag passar bäst i en stuga låååångt ute i skogen där inga grannar finns.  


Träffade förresten en granne igår på hundtävlingen... som bor på en annan gård här i område. Men fick veta att både hon och hennes granne ser in till oss.... tvärs över ett grönområde. Sånt gillar jag.....       

  

Husse och doggsen lär väl komma hem nästan lagom till städningen... och då har dom gjort sitt för ett tag... så det är väl lika bra att jag riktar in mig på att det är jag som ska representera familjen idag.


Hoppas ni får trevlig dag idag....  här ska jag intala mig att jag ska vara tacksam för att det i alla fall inte regnar    

  

  

  


 
 
Ingen bild

Anette m grabbarna

17 oktober 2010 13:21

Hej Barbro! Long time and no see ; ) !
Angående artikeln i dag och prata med sin hund i tid och otid så tänker jag nog som du MEN det kan ligga någonting i det om det gäller familjer som mist sitt ledarskap över hunden. För att vända på den steken så måste de tänka noggrant i genom allt de gör. Och kanske är det så att de med sitt babbel sänder ut signaler som stärker hunden ytterligare i sitt ledarskap..eller sin osäkerhet osv. När man har hundkunskap och är befäst ledare över sin flock sedan valptiden så kan man nog bete sig lite hur som helst ( förstå mig rätt ) hunden vet så väl vem som är ledaren.
Jag pratar med mina hundar och drar samma vinster som dig och inte endast i träning osv utan också som kompisar..ju mer man pratar med hunden ju klokare agerar den. Det stärker bandet mellan ägare och hund. Men är bandet inte som det ska så kanske man gör bäst i att hålla klaffen...; ) om man som ledare hela tiden sprider fel signaler..
ja det var mina tankar kring detta...
Sköt om er! Kram Anette

tedsams

18 oktober 2010 12:54

Hej Anette!
Så kul att du hör av dig igen! Du har nog rätt i dina funderingar, och dessutom så blir ju allt lite annorlunda om man är många i familjen som ska hantera hunden. Jag är ju lite bortskämd med att det är nästan enbart jag som styr och ställer när det gäller min hund ;)

 
Ingen bild

xyz

19 oktober 2010 06:55

Styr du bara över "din hund"???

tedsams

19 oktober 2010 08:59

Kul... den här gången tog det ju flera dagar innan första anonyma kommentaren dök upp. Och just i det här fallet var det roligt... inte... att se vem som låg bakom... :(
IP-adresser är ju inte så svåra att spåra nu för tiden...

 
Kerstin

Kerstin

19 oktober 2010 17:36

Nja du xyz man skall passa sig för att vara anonym för som Barbro säger IP adresser är lätta att spåra :-)

http://www.kvistagrans.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tedsams - 7 oktober 2014 17:59

  Japp, så får det bli. En massa strul och inga svar från supporten, så nu byter jag bloggplats till    www.tedsams.blogspot.se   Lite sorgligt... jag har bloggat här i många år nu, men det krånglar lite för mycket. Krångligheter har jag no...

Av tedsams - 6 oktober 2014 10:02

Ja det är ju en gammal sanning som man alltid kan lita på. Eller.... man får vad man förtjänar.... det är också ett ordspråk som oftast stämmer.      Och den här gången syftar jag på hundträning.... inte andra klanterier jag gjort..    Vi skulle ...

Av tedsams - 29 september 2014 11:48

Ja, min Salza är en liten stjärna hon. Det visade hon i och för sig tidigt, men det håller i sig, trots stigande ålder och nästintill obefintlig träning.      I morse när vi var ute så skulle Jippie få leta upp en pinne som jag gömt i en rishög. ...

Av tedsams - 23 september 2014 12:15

Hösten är min tid....  njuter av lite kyliga, klara dagar då man måste ta på sig en tröja eller jacka för att inte frysa när man går ut.    Både igår morse och idag vaknade jag till strålande solsken från en klarblå himmel... eller... solen hade ...

Av tedsams - 22 september 2014 10:16

Under den gångna helgen har ju Rallylydnads-SM gått av stapeln här i Sundsvall, och jag försökte vara på plats så mycket jag kunde. Sällan man får chansen att se landets bästa ekipage på nära håll eftersom de allra flesta av dem hör hemma många mil h...

Skapa flashcards